Jeg har styr på 301 redirect f. eks. ifm. en side, der er blevet omdøbt.
Men hvad hvis man finder ud af, at en side skal rettes fra index til noindex: siden ligger der stadig, og der skal ikke laves redirect.
I dette tilfælde er det en kategori-side, der skal laves til noindex, da teksten indeholder navne på produkter, som står på de enkelte produktsider.
Er der noget, man kan gøre for at bevare den anciennitet, siden måtte have opnået, eller behøver man ikke gøre noget?
En SEO-kyndig please?
Hej William
Jeg vil gerne prøve at svare men jeg er ikke sikker på jeg forstår spørgsmålet. Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med anciennitet, indenfor SEO.
Umiddelbart er det du bør gøre, hvis du ønsker at sætte Noindex på, kun at gøre det, så det hedder NoIndex,follow. Det betyder at siden ikke bliver indekseret, men at Google stadig følger de links der måtte være på siden (til dine produktsider).
Jeg anser ikke problemet for værende så stort, men ønsker blot at blive klogere på, om der er noget, man kan gøre. Jeg vil ændre det til noindex, follow ved næste opdatering af siden.
Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener. Forstår jeg dig rigtigt, så ønsker du at angive kategori-side med no-index fordi der indgår tekst fra produktsider (eventuelt for at undgå duplciate content).
Patrick: Egentlig ikke grundet nervøsitet for DC - jeg har skrevet forskellig tekst på kategori-siden og produktsiderne, men selvfølgelig står produktnavnene også på kategorisiden.
Så spørgsmålet går mere på noget, som jeg, grundet min manglende erfaring med SEO, har svært ved at formulere: Findes der en måde at overføre evt. pagerank fra kategorisiden til produktsiderne? Eller har det måske slet ikke noget at sige?
Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.
Hvis du ønsker at have mere linkjuice på produktniveau, så link fra kategorien til "relativt" mange produkter og link så internt mellem produkterne. På den måde vil dine produkter alt i alt modtage mere linkjuice. (Bemærk at din kategori-side i reeliteten kan få mere PageRank af dette, da at man holder en smule mere på den rå PageRank ved at linke mere på en sideI)
Dog burde en god intern linkning mellem produkterne i kategorien kunne give dine produkt-sider mere værdi :-)
At du laver no-index på kategorisiden fortæller kun noget om at du ikke mener at kategorisiden har værdi for brugerne og dermed skal den ikke vises i søgeresultaterne. Det er ikke der du skal pille hvis du ønsker mere linkjuice på produktniveau :-)