Hej Amino'er! Jeg har det sidste stykke tid haft en række rådgivningsopgaver fra forskellige kunder. Har bare faktureret dem og så opgivet det til Skat som personlig indkomst, men nu da jeg skal begynde at studere efter sommeren, så vil jeg gerne høre om det ikke kan betale sig at benytte virksomhedsordningen? Men jeg er ikke helt med på hvordan det foregår. Skal jeg så betale moms af alt indkomsten og derefter også skat? For så er der jo ingen idé i det. Vil også gerne vide om det er nemt for mig at omdanne en personlig virksomhed til udenlandsk viksomhed, da jeg står og skal flytte til udlandet om et år (skal bo der i flere år). VH |
Hej Jens
Forstår godt din situation. Hvis du omsætter for 50.000 og opefter, så SKAL du momsregistreres. Det vil sige, at af alle de opgaver du laver for dine kunder, skal du opkræve 25% moms, som skal betales. Derudover skal du betale skat af de penge, som du trækker ud af virksomheden til dig selv.
Så hvis du ved at du under alle omstændigheder ikke når over de 50.000 kroner, så behøver du ikke blive momsregistreret.
Fordelen ved at blive momsregistreret, er selvfølgelig at du får et CVR-nummer. Dette vil få din virksomhed til at fremstå mere seriøs. Derudover har du jo muligheden for at trække momsen fra de indkøb du gør til din virksomhed.
Men det er lidt op til dig selv, om det er noget som er en nødvendighed for dig.