Hej SEO eksperter Mit spørgsmål er egentlig ret enkelt: Giver det nogen SEO-mæssig bonus at have ens hovedindhold så langt oppe i HTML koden som mulig? Jeg tror ikke selv på det, men der er mange hjemmesider på nettet som påstår det modsatte, men jeg har ikke kunne finde et ordentligt argument for det ud over at "søgemaskiner læser en hjemmeside fra top til bund". (Tænk, virkelig?) Jeg er med på at der kan være grunde til at lægge indhold ind så langt oppe i HTML koden af hensyn til screen readers etc., men mit spørgsmål går udelukkende på om der er nogen SEO-mæssig fordel ved det. Personligt mener jeg at hvis man har en hjemmeside hvor man bruger de forskellige HTML elementer korrekt (article, header, h1 etc), så er Google vel fuldstændig ligeglad med hvorhenne i HTML koden det står henne. Men det kan jo være at jeg tager fejl? Hvad mener I? Eller endnu bedre, har I set eller hørt om nogen som har efterprøvet hvordan det forholder sig? |
Jep det er også korrekt :) og det er også en af grundene.René Gundersen:Søgemaskiner læser en hjemmeside fra top til bund
Men en endnu bedre grund, også i forhold til SEO er din næste linje:
Hvorfor? jo fordi det er brugervenligt, SEO er nemlig også lig med brugervenlighed, og tænker man over det på en anden måde, også brugervenligt, så hvis nu CSS koden ikke loader af en eller anden årsag, så er det jo noget irriterende hvis koden i markup ikke er formateret korrekt, med h1, og med det vigtigste indhold øverst i dokumentet, så man også skal til at scrolle.René Gundersen:Jeg er med på at der kan være grunde til at lægge indhold ind så langt oppe i HTML koden af hensyn til screen readers etc
Jeg ved ikke om du kan se min pointe? men den er i realiteten bare at hvad der er brugervenligt er også godt for SEO, og det har jeg levet efter i alle de år jeg har arbejdet med SEO.
Om det virker at man putter hovedindholdet på den enkelte side i toppen af dokumentet, har jeg endnu ikke fået et entydigt svar på, dog hælder det mest over til at det gør det.
En yderligere ting er også, når du fx laver intern linkbuilding i dit hovedindhold, og det fx er til en af de sider/URL'er som også er i din menu eller i footeren. Så vil linket i teksten jo blive talt, mens de andre ikke vil. Hvilket betyder at man bedre kan variere ankerteksterne, man bedre kan skabe det fokus man vil etc hvis indholdet kommer før menuer, footer, left og right bar etc. for som der bliver sagt tidligere, Google læser jo fra toppen og ned :)
Og det vil jo være svært hvis indholdet kom under de selv samme.
MVH Kim