Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af lejlighed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa venner

Nogen som kan forklarer mig hvor meget man bliver beskattet af en lejlighed som eksempelvis koster 5000 om måneden ? Har været inde på skat.dk men må indrømme jeg ik helt forstår deres forklaring :-)

Håber nogen vil hjælpe

Ha en fantastisk dag

Mvh.

Christian

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 01:15

Hej Christian9000

Det afhænger lidt af "hvem" du er.

Hvis du eksempelvis er hovedaktionær og direktør i et selskab, og dermed har væsentlig indflydelse på egen aflønning, skal du beskattes af værdi af fri bolig. Værdien skal beskattes som personlig indkomst, hvoraf der endvidere skal svares AM-bidrag. Den skattemæssige værdi af fri bolig kan dog nedsættes med eventuelle egenbetalinger til selskabet vedrørende boligen (huslejebetalinger).

Satsen for den skattemæssige værdi af fri bolig fastsættes til 5% af beregningsgrundlaget, der udgør det største beløb af ejendomsværdien pr. 1/10 året før indkomståret eller anskaffelsessummen for lejligheden med tillæg af 1% af beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskat op til kr. 3.040.000 og 3% af resten. Hertil lægges den faktisk betalte ejendomsskat og øvrige løbende udgifter selskabet afholder.

Er du derimod almindelig lønmodtager, og helt eller delvist har fri helårsbolig til rådighed, skal du beskattes af forskelsværdien mellem den faktisk betalte leje og den faktiske markedsleje (her kr. 5.000), eller alternativt forskellen mellem den faktisk betalte leje og den skematiske markedsleje. Hvis der udover husleje også betales for driftsudgifter i form af eksempelvis el og varme, så skal der ligeledes ske beskatning af denne værdi.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 13. May 12
Skrevet kl. 06:53

Hej Claus

Jeg er bare en almindelig lønmodtager..

Ud fra det du skriver forstår jeg stadig ikke hvor neget jeg kommer til at betale hvis lejligheden Eks. Koster 5000 i husleje for firmaet :-)

Sorry men er ik så skarp til beregninger

Endnu engang tak for den foreløbige hjælp Claus

Mvh.

Christian

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 10:42

Forudsat at din arbejdsgiver ikke betaler andet end selve huslejen (el, varme m.v.), og forudsat at din egenbetaling er kr. 0, vil du skulle beskattes af kr. 5.000 (idet jeg antager det er markedslejen) om måneden - der skal dog ikke betales AM-bidrag af beløbet.

Tilmeldt 13. May 12
Skrevet kl. 14:28

Tak for svaret Claus

Men for at skærer det helt ud i pap for mig hvor meget kommer det så til at koste mig hvis lejligheden koster 5000 ?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 15:14

Skatten af kr. 5.000

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)