Noget der undrer mig lidt når det gælder affiliate marketing er hvor lidt opfindsomme mange annoncører er når det gælder de bannere de stiller til rådighed. Jeg synes ofte jeg ser annoncører som kun tilbyder kedelige 'branding' bannere som ikke ligefrem opfordrer til klik. Efter min mening skal affiliate bannere være langt mere målrettede til de individuelle produkter og med klar call to action. Fx er der flere rejseselskaber som kun tilbyder generelle bannere som sikkert virker udmærket til branding på diverse display netværk, men som slet ikke fungerer på affiliate sites. Det er jo fx oplagt for rejseselskaber at lave bannere for hver destination. På samme måde med store webshops, som sikkert ville få meget mere ud af at differentiere med gode tilbud på produktgrupper og gode call to actions fx med månedlige tilbud. Det kunne da være interessant at høre fra affiliate netværkene hvorfor det forholder sig sådan? Er det politik i virksomhederne og brand-hensyn? Er det ikke noget I gør så meget ud af at anbefale? |
Hej Erik
Jeg tror ganske enkelt at det er et meget overset område, som det helt klart vil være interessant at gøre noget mere ud af.
Der er nok flere ting der spiller ind:
1) Mange annoncører bruger også display og fokuserer på branding
2) Mange annoncører fokuserer generelt ikke nok på call-to-action og det smitter af på bannerne
3) De designere der designer annoncørens bannere er ikke nok fokuseret på call-to-action
4) Nogle annoncører ved ikke hvad de gerne vil have med i et banner
Ofte har annoncører ved opstart i et netværk allerede et sæt bannere klar, så det er begrænset hvor meget indflydelse netværket kan have på det udover at rådgive om optimering.
I de tilfælde hvor bannere ikke er klar er det en god idé at rådgive om udformning f.eks. med produktfokus.
For mit vedkommende vil jeg fokusere mere på at rådgive om dette i år, for der er en del at hente der tror jeg :-)
Når det er sagt så tror jeg også at følgende er meget vigtigt når vi snakker om reklamemateriale:
1) Der bør også altid lave gode tekstlinks med call-to-action
2) Et produktfeed giver mange ekstra muligheder i.f.m. markedsføring af butikken
3) Flash-bannere understøttes ikke på alle platforme, så derfor bør der altid laves et sæt alm. bannere
Så det tager jeg også med i rådgivningen :-)
Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads