Hej,
Jeg står med en sælger i UK som nægter at trække momsen fra, det skal siges det en normal butik ikke ikke egentlig leverandør.
Dette tænkte jeg så jeg bare ville omgå med momsrefusion, så jeg skrev til en af disse firmaer som kan stå for den slags hvis man ikke selv gider. Hvortil de svarer, man ikke kan få refusion på varer som forlader UK, men kun hotel osv... Er det virkelig sandt, har læst masser andre versioner herinde f.eks???
Er sælger en engelsk detailbutik? Er dette tilfældet, kan det være grunden til, at han kun vil sælge med moms.
Hvis du allerede har købt varen/varerne, så synes jeg, du skal gøre forsøget - men jeg vil dog ikke lægge hovedet på blokken og garantere, at du kan få momsen retur.....for jeg er lige blevet klippet, det vil være penge ud af vinduet ;-)
Hvis du ikke kan få det engelske firma til at trække momsen fra, så kan du få momsen tilbage fra de engelske myndigheder. Det er dog lidt omstændigt, så det nemmeste er helt klart at få sælger til at trække momsen.
Du kan ikke få SKAT i Danmark til at refundere dig pengene, da salgsmomsen jo er indbetalt til England, og ikke Danmark.
Danske detailhandlere fratrækker heller ikke moms på fakturaen, medmindre det er til en ambassade.
Før i tiden svindledes der vildt med dette, fordi købere sagde at varen skulle sendes til udlandet, men det var ikke altid sandt og så ender detailhandleren med problemet.
I Danmark gør man idag det, at varerne leveres til toldfrit område (altså frihavn eller lignende) og overdrages til speditør/shippingfirma, som klarerer til toldmyndigheder og får momsen retur for dig.
Det er nok samme fremgangsmåde i England desværre.
Ellers skal du finde detailhandlerens grossist og købe derigennem uden moms - men det er nok ikke særligt nemt og det er slet ikke sikkert at han har varerne fra europæisk grossist.
Det er sikkert ikke aktuelt for dig, MartinDr, men det skal da lige med, at momsrefusion generelt kun er muligt, hvis momsreglerne i det enkelte land giver mulighed for at løfte momsen på den pågældende udgift.
Jeg står med en sælger i UK som nægter at trække momsen fra, det skal siges det en normal butik ikke ikke egentlig leverandør.
Det kan være at den pågældende virksomhed ikke er registreret/godkendt til at sende udenlandsk - eller at der er forbundet med besvær og risiko. Umiddelbart er mit gæt også, at momsen ikke kan tilbagesøges via SKAT (det typisk ikke varer som kan godtgøres).