Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil gerne leje et af mine lokaler ud. Lejer, Indlejer ?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil gerne leje et af mine lokaler ud i min klinik.  Det er ikke til en i samme brance. Jeg kan ikke finde ud af hvad forskellen er på at udleje eller at have en indlejer. Er der nogen der har nogen erfaring i dette?

Med venlig hilsen Pia Maltha

Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:50

Ja. Forskellen er, om det er dig, der ejer lokalerne/ ejendommen. Hvis det er det, er du udlejer, og du bestemmer vilkårene herfor (indenfor erhverslejelovens rammer).
Hvis du har lejet dine kliniklokaler, kan du kun fremleje en del af det lejede, hvis du i din kontrakt har ret til fremleje ( det står som regel i en af de sidste bestemmelser - efter afståelsesretten). Derudover skal du være opmærksom på, at du typisk kun har ret til fremleje indenfor det område, som er angivet som anvendelsesområdet ( typisk paragraf 2).
Endelig skal du vide, at det på alle måder er dit ansvar at fin kontrakt med udlejer opfyldes- også selvom du har aftalt med fin fremlejetager at det er ham, der skal betale eller udføre nogle pligter etc.
Du er velkommen til at maile mig din lejekontrakt på kit@sagfoererne.com, så skal jeg gerne tjekke for dig om du har ret til fremleje.
De bedste hilsner
Kirsten

Tilmeldt 20. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:22

Hej kirsten

Mange tak for hurtig og informativt svar. Jeg har iflg min kontrakt ret til at fremleje. Så der er ingen problemer der. Jeg skal bare sørge for at udlejer er informeret.

Men ved du om der er nogen faldgruber for mig, jeg tænker vedr. om jeg kan opsige dem igen og eller om jeg skal leje ud for en fast periode på f.eks. 1 eller 2 år.

Kan jeg bare skrive kontrakt om at vi har f.eks. 3 mdr gensidig opsigelse og derved opsige dem uden grund? Jeg tænker på hvis jeg gerne vil bruge lokalerne selv eller hvis jeg nu opsiger mit lejemål.

Håber at du kender noget til disse ting også og kan hjælpe igen.

Med venlig hilsen

Pia

Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:41

Hej Pia.

Ja, det er faktisk den slags, jeg arbejder med til dagligt, så selvfølgelig vil jeg hjælpe dig.

Du kan sagtens lave manøvren - dvs, hvis du har ret til fremleje i din kontrakt, og hvis du også har ret til at fremleje til en anden branche, så er der ikke andet problem i forhold til udlejer, end ta han som du skriver skal være informeret herom.

MEN i forholdet til din fremlejetager er du udlejer, og du er bundet af erhvervslejeloven. Men du er jo ikke ejer af ejendommen. Derfor er det MEGET VIGTIGT, at den fremlejekontrakt, du laver med din fremlejetager ikke lover ham mere, end de rettigheder du har iht. din kontrakt med udlejer. Ellers kan du komme i den situation, at din lejer får ret til at kræve noget af dig, som du ikke har lov til at gøre i forholdet med din udlejer. Så jeg vil KLART anbefale, at du får en god advokat til at lave din fremlejekontrakt (og jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe dig).

Du kan ikke opsige din fremlejetager - bortset fra de grunde, der er nævnt i erhvervslejeloven. Jeg vil derfor anbefale, at fremleforholdet gøres tidsbegrænset. Hvis du opsiger dit lejemål, er du jo forpligtet til at aflevere det ryddet, men du kan ikke tvinge din fremlejetager til at flytte, medmindre lejemålet er tidsbegrænset til det pågældende tidspunkt. Vær opmærksom på, at hvis lejemålet skal kunne opsiges fra din eller din fremlejetagers side i den tidsbegrænsede periode, skal det fremgå er fremlejeaftalen. Ellers er den uopsigelig.

Der er mange områder, du skal være opmærksom på, når du fremlejer ud, så du ikke ender som en lus mellem to negle - det gælder også f.eks. lejeregulering mv. Så jeg vil lige gentage mit råd om at få en advokat til at hjælpe dig med at få lavet kontrakten, så du ikke ender i en uløselig situation.

Pøj pøj med det.

De bedste hilsner

Kirsten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)