Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP: Udvidet selvangivelse - Rubrik 112

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino’er,

Jeg skal for første gang til at lave en udvidet selvangivelse og jeg er mildest talt noget blank hvad dette angår. Virksomheden etablerede jeg sidste år og jeg har i mellemtiden lukket den (dog ikke officielt ved SKAT, m.v. endnu).

Det der forvirrer mig er rubrik 112: Underskud af selvstændig virksomhed før renter og før overførsel fra konto for opsparet overskud. Hvad dækker dette?

Dækker det kun udgifter som f.eks. fragt jeg har betalt, Google Adwords, årlige udgifter (webhotel, betalingsgateway m.v.). Eller dækker det også udgifter der er bundet i virksomheden f.eks. registreringsafgift til NETS?

Her er de udgifter jeg har haft:
1 - Køb af Stockphotos.
2 - Kopipapir, labels og forsendelsesposer.
3 - Mannequin torso til fotografering.
4 - Oprettelse af Dankort- og Internationalekort aftale.
5 - Årsafgift til Dankort og Internationalekort.
6 - Årsafgift til betalingssystem, webhotel og domæne.
7 - Kondomer (Blev sendt med hver ordre som en gave).
8 - Visitkort.
9 - Daværende webhotel (blev udskiftet da det ikke levede op til forventningerne).
10 - Hjemmeside skabelonen.
11 - Plugins til Magento (webshoppen).
12 - Google Adwords reklamer.
13 - Konkurrence præmier (Billetter til Sensation samt produkter fra webshoppen).
14 - Fragt af varer (Grats fragt-kampagne)
15 - Indkøb af varelager.

(*13 – skal jeg her bogføre produktets salgsværdi eller indkøbsprisen?)

Jeg går ud fra at størstedelen af overnævnte (1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 11, 15) er aktiver og jeg først skal bruge dem i regnskab når jeg lukker virksomheden, eller?

Jeg vil virkelig sætte stor pris på hvilken som helst hjælp her. På forhånd tak.

P.s. hvis jeg skulle få en revisor til at ordne det hele samt lukning af virksomheden, hvad ville det så koste?

All the best
Kasper Andreassen

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 13:26

Hej Kasper

Når du driver virksomhed, skal du jo føre et regnskab over dine indtægter og udgifter, momsregnskab o.s.v. - Så det har du jo nok gjort.... :-)

Det eneste du skal skrive på din selvangivelse er så faktisk resultatet - af dit regnskab - overskud eller underskud.
Det er ikke enkelte poster der skal føres på selvangivelsen.
Hvis så skat forlanger det - skal du kunne levere et regnskab, som dokumenterer det tal du har skrevet på selvagivelsen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:49

Hej Dirch,

Tak for det hurtige svar. Spørgsmålet er mere hvilke poster der rent faktisk er "underskud"? Er i tvivl om en etableringsudgift som f.eks. et hjemmeside-design er et "underskud / udgift" eller et aktiv i virksomheden, hvis du forstår hvad jeg mener?

All the best

Kasper Andreassen

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 14:28

Kasper-A:

Hej Dirch,

Tak for det hurtige svar. Spørgsmålet er mere hvilke poster der rent faktisk er "underskud"? Er i tvivl om en etableringsudgift som f.eks. et hjemmeside-design er et "underskud / udgift" eller et aktiv i virksomheden, hvis du forstår hvad jeg mener?

All the best

Kasper Andreassen

Du skal tage alle indtægter og lægge dem sammen. Lad os sige at det bliver 1.000 kroner.
Derefter tager du alle udgifter og lægger dem sammen. Lad os sige at det bliver 600 kroner.

Så laver du regnestykket 1.000 - 600 = 400 kroner. Og så har du altså et OVERSKUD i din virksomhed på 400 kroner og dette anføres på din selvangivelse som OVERSKUD af din virksomhed.

Du skal KUN angive et UNDERSKUD hvis du har haft flere udgifter end indtægter. F.eks hvis du har haft indtægter for 1.000 kroner og udgifter for 1.500 kroner - Så har du et underskud på 500 kroner.

Så kort sagt, så skal du lave et årsregnskab for din virksomhed og så indberette resultatet af dit årsregnskab - uanset om dette er et overskud eller underskud.

En hjemmeside er en udgift du har haft i din virksomhed og den skal defor indgå i dit årsregnskab.

Selvangivelsen er ligeglad med hvad du har brugt penge på. Selvangivelsen er kun interesseret i om din virksomheds regnskab viser et overskud eller et underskud.

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 16:17

Kasper-A:
P.s. hvis jeg skulle få en revisor til at ordne det hele samt lukning af virksomheden, hvad ville det så koste?

Desværre ser det ud som om, at din virksomhed har virket både sidste år og i år.

Du skal nok regne med 6 - 7000 + moms, pr. år,  afhængig af bilagsmængde og om de ligger pænt i orden eller kastet ned i en skoæske. så bliver regnskabet lavet og din selvangivelse indberettet. Går ud fra du har indberettet moms ?

De fleste revisorer kan med sit kendskab til fradrag, som regel tjene sin udgift hjem igen.

Lukningen af firmaet hos skat, tager 5 minutter, så det koster ikke noget.

nej, det er i princippet kun usolgt varelager pr. 31.12.2011 der skal aktiveres. Måske torsoen, afhængig af købsprisen 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43

@Ronni: Tak for dit svar! Forstår det lidt bedre nu og vil prøve at udarbejde et årsregnskab :-)

@Steffen: Tak for svaret. Tror jeg vil prøve at starte med selv så :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)