Man kan desværre ikke sikre sig imod at ens billeder stjæles og misbruges, men man kan gøre det nemt at finde dem, der har hugget det.
Jeg bruger et plugin til Chrome, som gør at jeg kan højreklikke på mine billeder og søge efter dem via Google Image Search. Så kan du lynhurtigt se om billedet ligger et sted, som ikke har betalt for brugsretten. I kan hente plugin'et her og se om jeres billeder bliver misbrugt nogen steder:
Hvad så hvis man linker til billedets websted, samt skriver fotografens navn på? - Er det ulovligt? - Altså hvis man har fundet et billede på nettet, som man selv bruger.
Mangler du nogle lækre smykker? Find dem på --->Goldheart.dk <---
Hvad så hvis man linker til billedets websted, samt skriver fotografens navn på? - Er det ulovligt? - Altså hvis man har fundet et billede på nettet, som man selv bruger.
Det er ikke nok medmindre fotografen udtrykkeligt har givet folk tilladelse til at bruge billedet på den måde. Ellers er det en overtrædelse af ophavsretsloven.
Forestil dig en kunde, der betaler mig x antal tusinde for at skyde et foto, der skal bruges til markedsføring på deres website. Synes du det lyder helt okay at du bruger det samme billede så længe du linker til min kunde?
Det gør ingen forskel. Google søger nemlig efter indholdet på billedet - ikke titel eller tags. Det er dét, der er det smarte og som gør at man nemmere kan finde de snyltere, der stjæler ens billeder uanset om de så har omdøbt filerne.