Hej Heidi
Der er to muligheder:
Enten er levering af vand inkluderet i lejen, eller også skal den afregnes efter målere.
Hvis man overgår til at afregne efter vandmålere, skal det ske med et varsel (vist nok 6 uger) og huslejen skal nedsættes med det beløb man forventer vandudgiften vil udgøre.
Energi til opvarmning af vand afregnes enten efter en målere, eller efter værelses- haneandele - dette bør fremgå af varmeregningen.
Der er ikke krav om vandmålere i eksisterende byggeri, men beboerflertal eller andre kan kræve at der bliver indført målere. Dette er lidt tricky i dit tilfælde, når du er eneste lejer. Det kan også være at det er din udlejers begrundelse for at opkræve dig - da han formentlig holder sig til ejendommens hovedmåler. Men der skal tages højde for ovenstående, og også eventuelt "fællesforbrug" (Det kunne være at viceværten havde adgang til en udendørshane til vanding eller at der leveres vand til noget andet i ejendommen som du ikke eller kun delvist har adgang til...)
I det hele taget er din sag lidt tricky - men hvis du ikke før har betalt særskilt for vandet, så må du forudsætte at det er inkluderet i lejen. Hvis udlejer så vælger at lade dig afregne efter hovedmåler - eller særskilt måler for dit lejemål, så skal din husleje som skrevet nedsættes tilsvarende.
Som hovedregel er det både vandbesparende og retfærdigt at afregne dig efter en måler, men det er ikke noget man kan beslutte uden varsel, og ikke uden at korrigere huslejen herfor.
Ovenstående ved jeg lidt om som tidligere salgschef i et større Dansk firma, der beskæftiger sig med vand- og varmemålere og -regnskaber.
Renovation ved jeg intet om

Jeg ved dog at udlejer ikke må tjene på at levere hverken vand eller varme o.l. så mon ikke det samme gør sig gældende for renovation?
Hvis du kan/vil specificere din situation lidt nærmere, så vil jeg gerne forsøge at komme med et mere præcist svar.