Hej Vi er 3 personer der sidste år sammen startede et ApS. I den forbindelse lavede vi følgende aftaler ifht. roller og ejerandel af firmaet (Inden oprettelse fandt sted) Person A. Skulle ligge arbejdskraft samt leverede IT platform. Ejerandel 90% Person B. Skulle ligge penge til etablering af selskab - 80.000kr. Ejerandle 10%. Da vi lavede ovenstående aftaler, var vilkårene for B også at de 80.000kr blev skudt ind som lån i virksomheden og vi har udarbejdet gældsbrev at selskabet skylder B 80.000kr. Vi er nu nået dertil hvor vores revisor er ved, at lave vores årsregnskab. Revisor var ikke indvolveret i selskabsoprettelsen som skete via en bestillinger over nettet. Han påpeger, at vi ikke kan gøre det på denne måde da pengene så i princippet er brugt 2 gange. De scenarioer han har skitseret op er 1. B har skudt 10.000kr ind (som ikke er lån) i selskabet og de resterende 70.000kr er lånt til A 2. B har skudt 80.000kr ind som ikke er et lån. Begge alternativer er ikke nogle vi er særlig glade for, da scenario 1 selvfølgelig ikke er attraktivt for A da han så pludselig hæfter for gælden personligt hvilket ikke var en del af den oprindelige aftale. Mens alternativ 2 sætter B dårligere da han nu ikke længere har ydet et lån. Disse er de eneste scenarioer jeg har fået af min revisor, men jeg tænker der må da være andre muligheder. Som det er nu kan selskabet betragtes som ulovligt oprettet og dermed kan selskabs og erhvervs styrelsen gå ind og ophæve selskabet. Jeg håber derfor der er nogle herinde som kan rådgive ifht. den givne situation. På forhånden tak AutoNice |
Slet ingen der kan hjælpe her?