Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp, måden vi har etableret vores ApS er ikke korrekt

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi er 3 personer der sidste år sammen startede et ApS. I den forbindelse lavede vi følgende aftaler ifht. roller og ejerandel af firmaet (Inden oprettelse fandt sted)

Person A. Skulle ligge arbejdskraft samt leverede IT platform. Ejerandel 90%

Person B. Skulle ligge penge til etablering af selskab - 80.000kr. Ejerandle 10%.

Da vi lavede ovenstående aftaler, var vilkårene for B også at de 80.000kr blev skudt ind som lån i virksomheden og vi har udarbejdet gældsbrev at selskabet skylder B 80.000kr.

Vi er nu nået dertil hvor vores revisor er ved, at lave vores årsregnskab. Revisor var ikke indvolveret i selskabsoprettelsen som skete via en bestillinger over nettet. Han påpeger, at vi ikke kan gøre det på denne måde da pengene så i princippet er brugt 2 gange.

De scenarioer han har skitseret op er

1. B har skudt 10.000kr ind (som ikke er lån) i selskabet og de resterende 70.000kr er lånt til A

2. B har skudt 80.000kr ind som ikke er et lån.

Begge alternativer er ikke nogle vi er særlig glade for, da scenario 1 selvfølgelig ikke er attraktivt for A da han så pludselig hæfter for gælden personligt hvilket ikke var en del af den oprindelige aftale. Mens alternativ 2 sætter B dårligere da han nu ikke længere har ydet et lån.

Disse er de eneste scenarioer jeg har fået af min revisor, men jeg tænker der må da være andre muligheder.

Som det er nu kan selskabet betragtes som ulovligt oprettet og dermed kan selskabs og erhvervs styrelsen gå ind og ophæve selskabet.

Jeg håber derfor der er nogle herinde som kan rådgive ifht. den givne situation.

På forhånden tak

AutoNice

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 09:57

Slet ingen der kan hjælpe her?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:17

Jeg kan umiddelbart ikke se andre muligheder end de beskrevne.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 11:28

Nu kan man jo altid være bagklog - det er ulempen ved at bestille selskaber over nettet og det er derfor jeg ALTID råber vagt i gevær overfor alle disse lavpris-færdigprodukter. Selvfølgelig kan du etablere et selskab for 1300 kr men det er ikke hele pakken, man skal ind under huden for at kunne levere en ordentlig løsning.

Men hvad gør man så når det er gået galt?

Det er klart at I ikke kan indskyde en del af kapitalen som et lån til selskabet.

Det jeg vil foreslå er at I ændrer vedtægterne sådan at B (var det ham med lånet, hvis jeg husker korrekt?) får forrang til eventuelle udlodninger indtil de 80K er tilbagebetalt eller hvad I nu kan blive enige om. Det skal muligvis lige gennemtænkes men det kunne være et alternativ til ovenstående. Derved undgår I i hvert fald at der bliver et lån internt imellem jer.

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:34

er sagens kerne ikke - selvfølgelig sat lidt på spidsen - at løbet er kørt og at selskabet i de næste par år skal holde sig under erhvervsstyrelsens radar? Jeg tænker på at forudsætningerne for registreringen ikke var til stede ved stiftelsen.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej autoNice

I har 2 muligheder:

enten sende selskabet til opløsning eller foretage en kapitaludvidelse.

løsning 1 er hurtig og relativt overkommelig.

Løsning 2 forudsætter I finder en kapitalpartner, som ønsker at deltage i selskabet.

Hvad enten I gør det ene eller andet, bør I starte med at tømre en enkel, robust og klar

ejeraftale sammen, med eller uden ny kapitalpartner,  INDEN I etablerer et selskab eller

lovliggør det nuværende.

Hvis I er rigtig omhyggelige sørger I også for at vedtægten for selskabet matcher jeres

faktiske situation og mulige udvikling af selskabet.

Den form for finsnedkeri kan I ikke købe i en automat på nettet...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:42

Læner mig op ad banditten og henrik k og andre gode svar, men B har lånt penge til selskabet?
Det betyder at han har indbetalt 80t til selskabets aps konto, mod et gældsbrev formoder jeg??

Lånet er via gældsbrev og vel et anfordringslån?

For B hvad er da sikkerheden? Ja når først selskabet er i drift, ville B s penge jo ikke kunne inddrives hvis selskabet gik ned og derved ikke kunne overholde gældsforpligtelsen (som vi alle er enige om, ikke er lovlig i forhold til stiftelsen som jo er "kikset")

Internet: Delvis, mod betalningPå den måde ved B jo på forhånd, at hans sikkerhed er værd 0 hvis ikke selskabet fungerer.
Indskyder han de 80t som egentlig selskabskapital, har han jo stadigt en værdi på de 80t i selskabet, ikke gældsbrevs"garanteret" men dog en værdi, som helt har værdi som gældsbrevet, der jo også ville være uden værdi uden selskab.
Et problem der skal løses er jo også er jo så betydningen af "hvem der ejer ApS kapitalen, for bliver det B, så vil stigning i ejenkapitalen jo - alt andet lig - være hans, så det må I ha i betragtning

Få fat i en revisor/advokat/rådgiver som sammen med jer kan se hvad der løser det udestående og overvej om ikke en slutløsning burde munde ud udbi, at I indskød 40t hver i det selskab der måtte være løsningen

(du skrev i starten I var 3 men ellers kun a og b, men ellers er i jo tre til at indetale)
Held og lykke med det, Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Skrevet kl. 17:34

Hej Alle

Mange tak for jeres rigtig gode input og svar. Ja, det giver helt sikkert noget stof til eftertanke ifht. næste gang jeg opretter ApS. Der skal der nok lige lidt mere rådgivning ind over.

Banditten: Det forslag du nævner, syntes jeg umiddelbart kunne være en god mulighed ifht. vores givne situation og for at undgå for stor ændring i vilkårene mellem hos internt. Hvis vi indskriver i vores ejeraftale, at B kan gøre krav på udbetaling på op til 80.000kr når regnskab foreligger med overskud med første prioritet foran andre. Idag er det "næsten" samme vilkår for lånet - her kan B også først gøre krav på udbetaling når der foreligger godkendt regnskab der viser overskud. Mit spørgsmål er om det er ok vi gør dette, hvis blot vi internt kan blive enige?

Mvh. AutoNice

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 17:43

Hej AutoNice,

Som andre har skrevet så er jeres problem jo grundlæggende at selskabet ganske enkelt ikke er lovligt stiftet. Såfremt I kan sno jer uden om det mindre problem med revisor ved at ændre den indskudte kapital fra at være et lån til at være anpartskapital så vil jeg anbefale det. Det er vist lettere end at lukke ned og åbne op igen. 

Jeg mener ikke der er noget i vejen for at aftale en skævvridning af udbytteudlodning til fordel for en kapitalejer. Jeg vil dog anbefale at det fremgår af vedtægterne, bare for en god ordens skyld.

I forhold til lånescenariet skal I jo være opmærksom på at udbytte beskattes med 43 eller 45 % hvis jeg husker korrekt. Ved tilbagebetaling af et lån er det derimod kun renteindtægerne der beskattes. Summa summarum, så skal den tidligere långiver reelt have forrang til at modtage udbytte på ca. 140K for at eliminere forskellen i den skattemæssige behandling af henholdsvis udbytte og tilbagebetaling af lånet.

/Banditten

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)