Hej. Så jeg kunne godt tænke mig at lave en liste over websites der arbejder med motiverende design, altså med designelementer der specifikt er tiltænk at motivere mig til at køb.
Se fx hotels.com når man laver en søgning, der står "Only 2 rooms left" og "3 others is looking at this room" over det hele.
Så jeg tænker, hvilke danske sites arbejder på den måde?
Et par bud fra mig:
Saxo.com - de sender dig en mail når du forlader købsflowet i utide. De har en pop-up på deres bogsøgninger, der minder dig om særlige værdier (fx gebyrer og gratis forsendelse).
FDM travel - hvor jeg selv har designet bullits med "250.000 rejser solgt i 2011" og lignende troværdighedsmarkører.
Er der nogen der kan hjælpe med at føje et par stykker til listen?
p.s. jeg er ny på Amino, så hvis det har været debatteret før, så underskylder jeg. /Ole Gregersen |
Ingen svar indtil videre. Ok, jeg kan kun gætte på hvorfor.
Når det er sagt så vil jeg gerne selv lægge for.
Når jeg tænker motiverende design, så tænker jeg designelementer som specifikt er indsat for at motivere brugere til en særlig handling.
Så det gælder ikke god tekst i al almindelighed, heller ikke priser eller at knapperne er grønne, selvom disse elementer også har betydning for konverteringen :-)
Et eksempel her på Amino kunne være den lille orange pop-up oppe ved den menu der ligger til højre i toppen af siden. Lige nu står der "Du har ulæste beskeder".
Det mest almindelige eksempel på motiverende design indenfor e-handel, som jeg oplever det er punktlisten. Et par korte udsagn der skal skabe troværdighed og fjerne usikkerheder omkring den virksomhed hvis side du besøger. Se fx denne side: http://www.fdm.dk/vaelg-dit-medlemskab
Ja og nu vi er på den side fra FDM, så bruger den også tre-pakke modellen, som er ret populær lige for tiden. Den fungerende også udfra motiverende principper - og kan fx se på mange mobil-udbyderes sites, som telenor.dk.
www.pandurohobby.dk har en lille biline under deres menu hvor der står "Din forsendelse afgår fra vores lager i Malmø inden for: 2-3 arbejdsdage" - hvilket også er motiverende design, da det er en usikkerhed brugere typisk kan have på et e-shop website.
Håber på at høre om andre websites eller eksempler fra jer andre,
/Ole