Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilke er de bedste websites i DK når det gælder motiverende / persuasive design?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 47
Fra  Optuner.dk Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Så jeg kunne godt tænke mig at lave en liste over websites der arbejder med motiverende design, altså med designelementer der specifikt er tiltænk at motivere mig til at køb.
Se fx hotels.com når man laver en søgning, der står "Only 2 rooms left" og "3 others is looking at this room" over det hele.
Så jeg tænker, hvilke danske sites arbejder på den måde?
Et par bud fra mig:
Saxo.com - de sender dig en mail når du forlader købsflowet i utide. De har en pop-up på deres bogsøgninger, der minder dig om særlige værdier (fx gebyrer og gratis forsendelse).
FDM travel - hvor jeg selv har designet bullits med "250.000 rejser solgt i 2011" og lignende troværdighedsmarkører.
Er der nogen der kan hjælpe med at føje et par stykker til listen?

p.s. jeg er ny på Amino, så hvis det har været debatteret før, så underskylder jeg.

/Ole Gregersen

Fra Vanløse
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 47
Fra  Optuner.dk Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ingen svar indtil videre. Ok, jeg kan kun gætte på hvorfor.

Når det er sagt så vil jeg gerne selv lægge for.

Når jeg tænker motiverende design, så tænker jeg designelementer som specifikt er indsat for at motivere brugere til en særlig handling.

Så det gælder ikke god tekst i al almindelighed, heller ikke priser eller at knapperne er grønne, selvom disse elementer også har betydning for konverteringen :-)

Et eksempel her på Amino kunne være den lille orange pop-up oppe ved den menu der ligger til højre i toppen af siden. Lige nu står der "Du har ulæste beskeder".

Det mest almindelige eksempel på motiverende design indenfor e-handel, som jeg oplever det er punktlisten. Et par korte udsagn der skal skabe troværdighed og fjerne usikkerheder omkring den virksomhed hvis side du besøger. Se fx denne side: http://www.fdm.dk/vaelg-dit-medlemskab

Ja og nu vi er på den side fra FDM, så bruger den også tre-pakke modellen, som er ret populær lige for tiden. Den fungerende også udfra motiverende principper - og kan fx se på mange mobil-udbyderes sites, som telenor.dk.

www.pandurohobby.dk har en lille biline under deres menu hvor der står "Din forsendelse afgår fra vores lager i Malmø inden for: 2-3 arbejdsdage" - hvilket også er motiverende design, da det er en usikkerhed brugere typisk kan have på et e-shop website.

Håber på at høre om andre websites eller eksempler fra jer andre,

/Ole

 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, det er et enormt spændende emne du bringer op. Jeg tænker lidt (måske i min uvidenhed), at det du kalder motiverende design er det som går under "call-to-action". Har du gjort dig nogle tanker om, hvordan man kan opsætte et regelsæt for, hvornår man kan benytte sig af motiverende design? 

Fra Vanløse
Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 47
Fra  Optuner.dk Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Tak for dit svar. Call-to-action kan med stor sikkerhed også indgå i det motiverende design (som om det var noget jeg bestemte ;-), mest fordi et tydeligt call-to-action indgår i at styre brugerens handlinger. Call-to-action er dog efterhånden blevet så "mainstream" om man vil, at det ikke er noget særsyn, snarere noget som bare skal fungere - særligt når vi taler landingpages.

Jeg er måske mere specifikt på udkig efter elementer som er indsat "ovenpå" det almindelige design - omend det er en lidt dårlig beskrivelse.

Hvis man ser ">denne video fra human factors international, så forstår man bedre hvad jeg mener med både ovenpå og motiverende. Sidstnævnte går også mere på at det er følelsesmæssige aspekter vi spiller på, fx de begreber der på engelsk kendes som scarcity, social proof og reprocication (blandt flere). Altså elementer der har til formål af fjerne usikkerhed, nervøsitet og skabe troværdighed mv. Se fx widerfunnels L.I.F.T model. 

Jeg tænker det må være noget der interesseret mange her på Amino, ligesom der må være en del konsulenter der står på spring for at tilbyde eller foreslå denne type elementer. Derfor fiskede jeg lidt efter hvilke andre sites I derude kender til, som bruger disse elementer effektivt.

/Ole

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)