Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er gode råd spam?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 5230, Odense M
Tilmeldt 11. Aug 08
Indlæg ialt: 709
Fra  ProGadget Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Hvis en person opdager med fagligt kendskab til programmering en fejl på en hjemmeside, I sin daglige søgning. Det kan være at der er en fejl i betalingssystemet eller noget helt andet, som hæmmer omsætningen i forretningen for personen bag denne hjemmeside. Hvordan vil denne person, så være i stand til at kontakte virksomheden uden at komme i kambolage med de danske regler omkring SPAM?

Her står der følgende "Stk. 1. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det."

Hvis personen i kraft af sin viden kontakter virksomheden uden henblik på afsætning, men blot vil gøre opmærksom på et problem? Han har naturligvis altid muligheden for at kontakte via telefon, men må han også sende en mail til virksomheden?

Her er lidt mere info: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Ophaevede-retningslinjer-og-vejledninger/spamvejledning?SC_itemid=ed5fc9fc-6d79-4167-8de3-b57605dd60bb 

Kort sagt, hvordan forholder reglerne sig her?

Mit umiddelbare gæt er, at personen er nødsadigt til at kontakte virksomheden pr. telefon, da en mail ville være med henblik på salg.

Vh

Casper

Ejer af egen webshop og side om gaveidéer

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 10:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det kommer vel helt an på om din mail ér med henblik på salg.

Hvis du skriver som 

Casper Harlev
Programmør, eget firma 

Så lugter det nok af, at du vil sælge en rettelse men hvis du sender som

Casper Harlev

Uden titel og firma - dvs. som privatperson og blot gør opmærksom på en fejl, så ser jeg intet problem. 

I virkeligheden skal du bare tænke over hvad din skjulte agenda er - for hvis du ikke gider sende mailen uden at skrive på at du vil være i stand til at fikse det - jamen så ér mailen jo med salg for øje og så er det, som jeg ser det, SPAM. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:14

Frands:
I virkeligheden skal du bare tænke over hvad din skjulte agenda er - for hvis du ikke gider sende mailen uden at skrive på at du vil være i stand til at fikse det - jamen så ér mailen jo med salg for øje og så er det, som jeg ser det, SPAM

Frands skriver det meget nøjagtigt - at det er et spørgsmål om motiver.
Du må jo gerne sende firmaet et helt almindeligt brev, hvis du både vil gøre opmærksom på en fejl - OG gerne vil pege på dig selv som problemknuseren.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:24

Birte Andersen:

Du må jo gerne sende firmaet et helt almindeligt brev, hvis du både vil gøre opmærksom på en fejl - OG gerne vil pege på dig selv som problemknuseren.

Jeg har nogle gange fundet tekstmæssige fejl på firma-hjemmesider og har emailet firmaet via deres kontakt-side for at gøre opmærsksom på problemet. Selv om jeg er korrekturlæser, og man kan sige, at jeg gør opmærksom på mig selv, kan jeg ikke se, at der er tale om spam.
Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 15:31

@Poul

Fuld forståelse for det. Men når spørgsmålet er, om det er spam eller ej, så forholder det sig sådan, at hvis du påpeger fejlen i en mail og samtidig skriver, at du kan løse problemet (mod betaling), så er det spam, altså ulovligt.

Derimod er det lovligt at skrive det samme i et almindeligt brev.

Som Frands skriver er det helt ok at påpege en fejl pr mail, hvis du skriver som privatperson og ikke tilbyder din service mod betaling.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 15:32

Hej

Jeg vil nok sige at som de andre siger handler det om motiver.

Der er ikke nogen der forbyder dig at skrive en mail hvor du har fundet nogle væsentlige fejl for at gøre opmærksom på dem.
Og så kan man vel godt nævne med en mindre sidebemærking at du kan løse det for dem hvis de ønsker det.

Men hvis fokus er på hvem du er og kan og ikke på problemet så kan det hurtigt betegnes som spam.

Jeg ville da selv kunne finde på først nævnte.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:38

Birte,

jeg har ikke sagt, at jeg gør opmærksom på mig selv. Jeg har sagt, at man kan sige, at jeg gør opmærksom på mig selv - underforstået hvis nogen ønsker at TOLKE det sådan. Selvom jeg ikke tilbyder assistance, kan nogen jo godt få ondt bagi og påstå, at det er spam. Men det gør det stadig ikke til spam.

Jeg er enig med Nicolay i det med, om fokus er på ens selv eller på budskabet.

Fra Helsingør
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 142
Fra  Williams edb Aps Skrevet kl. 15:45

Lad mig give et konkret eksempel:

I går havde DR en artikel om Grækenland, hvori bl. a. stod, at der var mulighed for en devaluering til 50% af den nuværende valutakurs.

Der stod så også, at en græker ville komme til at betale 50% mere for udenlandske varer. Dette er jo en fejl, da pengene bliver det halve værd, så selvfølgelig skal han betale 100% mere.

Jeg afstedsendte en mail, hvor jeg påpegede fejlen. Afsender på mailen var min firma-email. I mailen forklarede jeg fejlen og løsningen.

Journalisten vendte da også glad tilbage og takkede for rettelsen.

Lære: Hvis du påpeger fejlen medsamt skriver løsningen i mailen og, som de andre siger, ikke kommer med andre frække forslag, kan det ikke betragtes som spam. Spørgsmålet er så, om modtageren vælger at smide din mail i "bøtten", da der står en dem ubekendt afsender - det kan man ikke forhindre dem i.

Download WBlog - en gratis ASP.Net Blog engine. Version 2 nu frigivet.

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 20:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

William:

Lad mig give et konkret eksempel:

I går havde DR en artikel om Grækenland, hvori bl. a. stod, at der var mulighed for en devaluering til 50% af den nuværende valutakurs.

Der stod så også, at en græker ville komme til at betale 50% mere for udenlandske varer. Dette er jo en fejl, da pengene bliver det halve værd, så selvfølgelig skal han betale 100% mere.

Jeg afstedsendte en mail, hvor jeg påpegede fejlen. Afsender på mailen var min firma-email. I mailen forklarede jeg fejlen og løsningen.

Journalisten vendte da også glad tilbage og takkede for rettelsen.

Lære: Hvis du påpeger fejlen medsamt skriver løsningen i mailen og, som de andre siger, ikke kommer med andre frække forslag, kan det ikke betragtes som spam. Spørgsmålet er så, om modtageren vælger at smide din mail i "bøtten", da der står en dem ubekendt afsender - det kan man ikke forhindre dem i.

Det er ikke et eksempel, som jeg vil mene kan sidestilles med det spørgsmål. 

Mit eksempel: På www.køblicenser.dk som sælger licenser til software. Jeg opdager at den henter prisen ud af URL'en i stedet for f.eks. at få den fra databasen. Så i princippet kan jeg bare rette prisen i URL'en og betale en 10. del af beløbet og få min licensnøgle med det samme. Siden er kodet i PHP og det kan jeg tydeligt se. 

Jeg har 2 muligheder: 

1) 

Hej køblicenser! 

Jeg har været inde på jeres hjemmeside og kan se at I har en rigtig dum fejl, som jeg lige vil fortælle om.

Når man er inde på køblicenser.dk/produkt.php?id=50&pris=200 så kan man blot rette 200 til 40 og derved købe produktet til 40 kroner. 

Jeg håber I får rettet fejlen, inden nogen misbruger den. 

Med venlig hilsen
Viggo Eriksen

2 )

Hej køblicenser!

Jeg har været på jeres hjemmeside og kan se at jeres produktside fejlagtigt henter prisen fra URL'en. Det vil give en potentiel ondsindet "kunde" mulighed for at rette prisen.

Det er en fejl som jeg vil råde jer til at få løst hurtigst muligt, af een som kan finde ud af at kode PHP.

Med venlig hilsen

Viggo Eriksen
Programmør, ekspert i PHP (og dumme fejl på hjemmesider

Viggos Programmørbiks
Kodervej 42
1337 Kodeby 

Viggos Programmørbiks - Vi hjælper dig med at løse fejl på din hjemmeside!

- - - 

Ja, naturligvis er mit eksempel overdrevet - men det burde fremme forståelsen. Den øverste ville jeg som modtager ikke betragte som SPAM. Den nederste ville jeg formentlig betragte som et forsøg på at komme i lommen. Jeg ville uden tvivl undersøge om der var hold i det men absolut få en anden til at løse problemet. 

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 19. Oct 08
Skrevet kl. 21:13

Fem stjerner til Frands igen. Det første er ikke spam - det andet er.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)