Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag ved varekøb

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Feb 12
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser tit nogen snakke om "varekøb først er fradragsberettiget EFTER salg"... vi snakker vel bare moms her ikke, eller er der noget her jeg helt har misforstået og mangler at udnytte :D

Når man bestiller fra udlandet, så er fragt blot en streg i ens egen regning ik, der er ingen steder at placere den?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:02

MortenKa:

Jeg ser tit nogen snakke om "varekøb først er fradragsberettiget EFTER salg"... vi snakker vel bare moms her ikke, eller er der noget her jeg helt har misforstået og mangler at udnytte :D

Når man bestiller fra udlandet, så er fragt blot en streg i ens egen regning ik, der er ingen steder at placere den?

Hej

Det er fordi, man skal skelne mellem begrebet varekøb og vareforbrug.

Varekøbet er typisk indkøb til lager, hvor der ikke er et skattemæssige fradrag, hvorimod når du anvender varer fra lageret til videresalg, så har du et vareforbrug, som bliver fradragsberettiget.

M.h.t. fragt så kan det udmærket placeres, men afhænger følgelig af arten af fragten, idet den kan være en del af varernes kostpris og dermed indgå i varekøbet/vareforbruget eller det kan være en direkte omkostning, der er fradragsberettiget ved afholdelsen af omkostningen.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

MortenKa:
vi snakker vel bare moms her ikke

Nej - vi snakker ikke bare moms her.

Simpelt forklaret: Hvis du har 100.000 på din bankkonto og køber varer for 50.000 kr så har du ikke haft en omkostning.  Dit firma er stadigvæk 100.000 kr. værd. Formuen er nu 50.000 kr. på bankkontoen og 50.000 i varer.

Når du sælger en varer formindsker du din værdi af dit lager med det som den enkelte vare kostede. Til gengæld får du så en betaling for varen.

Fragten lægger du til varenes værdi.

/Henrik

Tilmeldt 28. Feb 12
Skrevet kl. 21:09

Jeg er bare mere end lost.

Jeg køber varer for 1000,-

De varer ligger jeg på lager.

Jeg sælger varer for 1500,- - Og beskattes nu af 500,-

Hvor pokker opstår der et fradrag der. Der er sikkert en rød tråd, jeg kan bare slet ikke se den.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:22

MortenKa:

Jeg er bare mere end lost.

Hvor pokker opstår der et fradrag der. Der er sikkert en rød tråd, jeg kan bare slet ikke se den.

Du sælger varen for kr. 1.500,00!

Då får et fradrag på kr. 1.000,00

Du beskattes af fortjenesten kr. 500,00

Hvad er det du mangler i denne opgørelsen?

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11

MortenKa:

Du køber varer for 1000 kr - dem lægger du på lager og bogfører som varelager. Det giver ikke fradrag, for du har bare lavet 1000 kr i banken om til 1000 kr på varelager

Lidt senere sælger du disse varer. Du tager dem nu ud af varelager, og de bliver til en omkostning som vareFORBRUG på 1000 kr

Samtidigt laver du en faktura til din kunde på 1500 kr - og du har nu - OMKOSTNING vareforbrug 1000 kr og SALG 1500 kr som isoleret set betyder en fortjeneste på 500 kr som er det du isoleret betaler skat af (ex 40% skat af de 500 kr og du har 300 kr efter skat)

Moms er ikke med i hverken din omkostning eller i dit salg. Det holder du helt for sig og du indberetter købsmoms = den moms der stod på den faktura du fik ved købet) når du køber - og salgsmoms = den moms der står på din salgsfaktura - når du sælger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:19

MortenKa:

Den røde tråd ligger i, at du skal betragte et fradrag, som noget du trækker fra din omsætning. Som udgangspunkt er man skattepligtig af den omsætning (eller mere korrekt; de skattepligtige indtægter) man har - dog med mulighed for at kunne fradrage visse omkostninger, inden skatten betales.

Varekøb er et fradrag, som man først må trække fra sin omsætning den dag man sælger varen. Det giver også god mening, for det er jo salget af varen, som skaber den omsætning, som du skal fratrække indkøbet af varen fra.

Et fradrag er altså noget, som mindsker dit skattegrundlag (altså det beløb, som du skal betale skat af), og dit skattegrundlag beregnes ud fra dine skattepligtige indtægter minus dine fradragsberettigede omkostninger.

Tilmeldt 28. Feb 12
Skrevet kl. 10:42

@Tonny

Jeg manglede som sådan ikke noget, jeg ledte bare efter om det fradrag som folk snakkede om var den egentlig indkøbspris eller om jeg gik glip af noget. Jeg forstod ikke der kunne være forvirring om det, og midt i logikken fik jeg gjort mig selv forvirret. Jeg har dog fanget tråden!

Tak

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)