I forbindelse med oprettelse af mit eget Holding selskab brugte jeg 125.000 kr. som var krav på stiftelsestidspunktet for et Aps. Penge indbetalt fra min privatøkonomi.
Mit holdingselskab har så investeret hvad der svare til 100.000 i et 3. firma, som er blevet lukket ned, uden at have indfriet min investering fra holding selskabet. Derfor er investeringen gået tabt.
Hvordan forholder jeg mig bedst muligt til dette tab?
1. Kan jeg opnå personligt skattefradrag for min tabte investering hvis jeg lukker mit holding?
2. Er det bedst jeg lader mit holding køre i nogen år, og ser om jeg på sigt kommer til at få nogen indtægt til det? (er imidlertid begyndt at studere igen, så der er ikke udsigt til indtægt i firmaet de næste par år)
Under hvilke forhold er det omtalte 3. firma blevet lukket ned? Var det en solvent likvidation, hvorved du reelt har et krav på at få udbetalt likvidationsprovenu, eller er der tale om en konkurs?
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud. Talium ApS - Regnskab og rådgivning
Firmaet er blevet opløst pga. manglende ledelse. Så der stor et tilgodehavende til to holdingselskaber som har investeret i startkapitalen for firmaet. Men det er så også disse to firmaer som har stået for ledelsen af virksomheden.
Ja du må ha fat i kurator - en sådan findes hvis det er tvansopløst - også fordi du for at nedskrive de 100.000 kr til evt. 0 jo har brug for den dokumentation
Hvis du ved lukning af dit eget selskab, har tabt penge i forhold til det du har investeret i selskabet ved hjælp af frie midler, så mener jeg der er skattefradrag som kaptialindkomst (tab på) helt som på eksterne aktier, men lad gerne Claus eller anden kompetent svare også
Dette betyder, at den beregnede skat på aktieindkomsten beregnes med hhv. 27% og 42%, som herefter modregnes i den øvrige skat, selvfølgelig under forudsætning af, at der ikke er anden aktieindkomst til beskatning, da der i givet fald først vil ske modregning her.
Ok tak for svar foreløbigt. Men skal mit eget holdingselskab lukkes før jeg kan trække investeringen fra i skat som beskrevet? Det formoder jeg jo lidt at det skal.
Og de penge der står tilbage i holdingselskabet kan så overføres direkte til min egen private konto igen? eller hvordan?
Det link du linker til på skat handler kun om investeringer i et "reguleret marked". Passer det så stadig med mit tilfælde?
Tonnys link er nu ok. Der henvises til både et reguleret og et ikke reguleret marked. Men som jeg hurtigt skimmede tråden er der ikke fradrag til din, da det er holdningselskabet som har haft tabet (indtil videre)