Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af varer fra andet EU land

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 23
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hep

Lad mig starte med det simple spørgsmål. Min virksomhed er registreret under branchen "Udvikling af kundespecifikt software og konsulentbistand i forbindelse med software" hvilket er meget passende. Er der noget i vejen for at min virksomhed også agerer indenfor andre brancher? I denne situation drejer det sig om import og salg af et stykke biltilbehør som bedst kan beskrives som et bilalarm system.

Og så til sagen. Jeg har kontakt til virksomheden i England som producerer varen og har fået lov til at importere dem igennem mit firma, men hvordan gør jeg det i praksis, regnskabsmæssigt osv? Såvidt jeg kan forstå så køber jeg varen hos producenten og betaler ham prisen ex. moms. Herefter skal jeg selv rapportere købet af varen til SKAT som derefter opkræver momsen hos mig (hvordan rapporterer jeg købet, og vil de opkræve UK eller DK moms?). Hvordan bogfører jeg dette køb, inklusiv betalingen af momsen som kommer senere hen?

Når nu jeg efterfølgende, forhåbentligvis, sælger varen herhjemme, så skal jeg jo give 2 års reklamationsret + 14 dages returret. Hvad binder jeg ellers til som sælger? Hvordan slipper jeg med færrest forpligtelser, og findes der nogen standard "disclaimer" tekster? Varen vil blive solgt med et krav (køberen skal underskrive) om at køberen får den monteret af en autoriseret autoelektriker. Kan jeg blive holdt ansvarlig i tilfælde af kunden fejlmonterer varen og skader sin bil, andre, sig selv eller på anden måde får følgeskader af varen? Hvad hvis varen selv går i stykker og forårsager skade (varen er godkendt i England hvormed den såvidt jeg forstår også er godkendt igennem hele EU), kan jeg komme til at hænge på den?

Er der generelt andet jeg bør gennemtænke inden jeg begynder at sælge sådan en importvare?

På forhånd tak!

Mark S. Rasmussen

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:15
Hej

Dit branchevalg skulle ikke være i vejen for at du også beskæftiger dig med andet. Det har jeg selv gjort længe ihvertfald.

Det er korrekt at du skal købe varen ex. moms. Jeg ved ikke hvordan du havde tænkt dig at rapportere købet til SKAT (jeg vil sige at det skal du ikke), men da der ikke er indblandet moms i købet skal hverken du eller SKAT betale eller modtage moms for købet. I regnskabssystemet bør du nok have en konto for "Køb fra andre EU lande", som ikke beregner moms. Du bogfører det altså blot uden moms, og det er det. Det er en af de helt klare fordele ved EU samarbejdet at det er gjort så nemt på enne måde.

Skulle du komme til at betale moms af beløbet, er der kun et sted du kan få beløbet tilbage (mig bekendt) og det er hos sælgeren. I bedste fald vil det skulle kræve tonsvis af papirarbejde at få penge ud af SKAt eller tilsvarende i england. Så sørg bare for ikke at betale momsen ;-)

Mht. til produktansvar og lign. Ville jeg skrive en disclaimer om at du ikke kan gøres ansvarlig for skader på bil, og selvforskyldte skader, dog uden at kunden stilles ringere end gældende EU lov. Hvis en defekt i produktet får en bil til at eksplodere kan der blive tale om poduktansvar, som du måske kan gøres ansvarlig for. I så fald kan du gøre krav gældende hos producenten. Du må nok gøre op hvor sandsynligt dette er, og lige checke lovgivningen efter. Måske en anden herinde kan byde ind på dette...

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 17:59
Hej Jesper, tak for svaret!

Mht. rapporteringen fra SKAT så har jeg det fået oplyst af et par sparringspartnere, jeg skal dog ikke kunne vurdere validiteten af deres oplysninger. Har det evt. været som jeg beskrev før i tiden?

Som jeg forstår dit indlæg så skal jeg reelt set bare købe og behandle varen regnskabsmæssigt fuldstændig som en normal dansk være, pånær lige at jeg ikke betaler momsen (hvilket jeg heller ikke har gjort indtil videre) og naturligvis ej heller bogfører den? Det er jo dejligt simpelt!

Mvh

Mark S. Rasmussen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:15
Nej...det er ikke helt korrekt.

Du skal bogføre 25% EU-erhvervelsesmoms, som du så kan trække fra på

den ingående moms.

Men momsen skal oplyses, og såfremt det drejer sig om varer, skal rubruk A

EU-varekøb(værdien uden moms) oplyses.

/Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 20:42
Hej Peter

De 25% EU-erhvervelsesmoms hvor skal de bogføres, på en selvstændig konto lig med min normale "Købsmoms" konto, som er forbeholdt moms fra varekøb i EU? Og hvor krediterer jeg momsbeløbet henne, i og med at jeg ikke betaler for momsen når jeg køber varen?

Når du siger at det skal oplyses, så formoder jeg du henviser til tast-selv indberettelsen?

Mvh
Mark S. Rasmussen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:29
Hej!

Du skal kreditere EU-erhvervelsesmomsen og debitere Indgående moms.

I systemer som SummaSummerum, E-conimic mv. kan dette opsættes til

at beregne ovennævnte per automatik.

Det har sådan ikke noget med tast selv at gøre, idet ovennævnte skal oplyses

både når du indberetter mnuelt eller on-line.

/Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 22:16
Ok, så tror jeg jeg er ved at have styr på det. Beklager at jeg lige må udpensle det, men jeg vil lige være helt sikker på jeg forstår det korrekt.
Jeg køber en vare hos forhandleren og betaler prisen X uden moms. Herefter krediterer jeg 25% af beløbet på EU-erhvervelsesmoms kontoen og debiterer indgående moms - dvs. jeg får en dansk moms til gode (vil det altid være dansk moms, uanset varen/landet jeg køber det i - indenfor EU?), men dette går lige op med EU momsen, begge bliver indrapporteret på min kvartals/halvårlige momsafregning.

Takker!

Mvh

Mark S. Rasmussen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:51
Hej!

Indenfor EU ja....hvis du oplyser dit CVR.NR. med et DK foran til dine EU-leverandører.

/Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 00:28
Perfekt, jeg takker og bukker!

Mvh

Mark S. Rasmussen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)