Hep Lad mig starte med det simple spørgsmål. Min virksomhed er registreret under branchen "Udvikling af kundespecifikt software og konsulentbistand i forbindelse med software" hvilket er meget passende. Er der noget i vejen for at min virksomhed også agerer indenfor andre brancher? I denne situation drejer det sig om import og salg af et stykke biltilbehør som bedst kan beskrives som et bilalarm system. Og så til sagen. Jeg har kontakt til virksomheden i England som producerer varen og har fået lov til at importere dem igennem mit firma, men hvordan gør jeg det i praksis, regnskabsmæssigt osv? Såvidt jeg kan forstå så køber jeg varen hos producenten og betaler ham prisen ex. moms. Herefter skal jeg selv rapportere købet af varen til SKAT som derefter opkræver momsen hos mig (hvordan rapporterer jeg købet, og vil de opkræve UK eller DK moms?). Hvordan bogfører jeg dette køb, inklusiv betalingen af momsen som kommer senere hen? Når nu jeg efterfølgende, forhåbentligvis, sælger varen herhjemme, så skal jeg jo give 2 års reklamationsret + 14 dages returret. Hvad binder jeg ellers til som sælger? Hvordan slipper jeg med færrest forpligtelser, og findes der nogen standard "disclaimer" tekster? Varen vil blive solgt med et krav (køberen skal underskrive) om at køberen får den monteret af en autoriseret autoelektriker. Kan jeg blive holdt ansvarlig i tilfælde af kunden fejlmonterer varen og skader sin bil, andre, sig selv eller på anden måde får følgeskader af varen? Hvad hvis varen selv går i stykker og forårsager skade (varen er godkendt i England hvormed den såvidt jeg forstår også er godkendt igennem hele EU), kan jeg komme til at hænge på den? Er der generelt andet jeg bør gennemtænke inden jeg begynder at sælge sådan en importvare? På forhånd tak! Mark S. Rasmussen |
Hej
Dit branchevalg skulle ikke være i vejen for at du også beskæftiger dig med andet. Det har jeg selv gjort længe ihvertfald.
Det er korrekt at du skal købe varen ex. moms. Jeg ved ikke hvordan du havde tænkt dig at rapportere købet til SKAT (jeg vil sige at det skal du ikke), men da der ikke er indblandet moms i købet skal hverken du eller SKAT betale eller modtage moms for købet. I regnskabssystemet bør du nok have en konto for "Køb fra andre EU lande", som ikke beregner moms. Du bogfører det altså blot uden moms, og det er det. Det er en af de helt klare fordele ved EU samarbejdet at det er gjort så nemt på enne måde.
Skulle du komme til at betale moms af beløbet, er der kun et sted du kan få beløbet tilbage (mig bekendt) og det er hos sælgeren. I bedste fald vil det skulle kræve tonsvis af papirarbejde at få penge ud af SKAt eller tilsvarende i england. Så sørg bare for ikke at betale momsen ;-)
Mht. til produktansvar og lign. Ville jeg skrive en disclaimer om at du ikke kan gøres ansvarlig for skader på bil, og selvforskyldte skader, dog uden at kunden stilles ringere end gældende EU lov. Hvis en defekt i produktet får en bil til at eksplodere kan der blive tale om poduktansvar, som du måske kan gøres ansvarlig for. I så fald kan du gøre krav gældende hos producenten. Du må nok gøre op hvor sandsynligt dette er, og lige checke lovgivningen efter. Måske en anden herinde kan byde ind på dette...