Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af grafik fra gammelt spil/program

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 23
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Halløj

Jeg arbejder på et online spilkoncept der løst er inspireret af et spil jeg spillede i min spæde computerungdom (som nu ikk engang er så længe siden).

Jeg vil mægtigt gerne genbruge store dele af grafikken fra det omtalte spil (http://www.the-underdogs.info/game.php?id=4199). Firmaet bag, MegaCorp International - genialt navn, har sidst udgivet et spil i 1996, en opfølger til det oprindelige spil jeg jeg har linket til. Herudover har jeg ikke kunnet finde noget online information omkring MegaCorp international, det ser ikke ud til at de eksisterer længere.

Hverken Mission Thunderbolt eller opfølgeren slog igennem som voldsomt populære spil så de har aldrig næret særlig stor omtale. Selve konceptet bag min spil ide er væsentligt forskellig fra det oprindelige spil da det primært vil blive baseret på en multi player oplevelse og samarbejde. Interfacet, udseendet og styremåden vil dog blive meget lig det originale spil.

Mit spørgsmål er så, kan jeg tillade mig at bruge grafikken fra det efterhånden noget gamle spil? Spiller ligger til fri download flere steder på nettet og er klassificeret som abandonware, men såvidt jeg har læst mig til er det ubetydeligt i en juridisk sammenhæng. Nu hvor det ikke umiddelbart er muligt at komme i kontakt med firmaet / ophavsmanden, kan jeg så satse på at rettighederne efterhånden er opgivet / gået tabt? Eller risikerer jeg at lancere mit spil, få success og pludselig stå med et sagsanlæg på et par hundrede millioner dollars?

Tak på forhånd!

Mark S. Rasmussen

Fra Grenaa
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 07:50
Hej Mark

Jeg vil ikke anbefalde dig, at bruge hverken dele eller hele grafik elementer fra dem.

Det strider mod god markedsføringsskik. Men jeg vil klart anbefalde dig, at du kontakter en jurist.

Jeg kan umiddelbart se mange fare ved brug af andet grafik.

Kan du ikke bare lave noget nyt?

Med venlig hilsen

Mikkel K

Tilmeldt 19. Aug 06
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 17:14
Hej Mark,

Jeg er grafiker, og hvis du tænker på at lave ny grafik, så kontakt mig da gerne med din ide og sådan. Er meget interesseret i at deltage med mine grafiske evner, hvis jeg synes ideen er god.

Mvh Stefan

www.ClubTanSoroe.dk - CLUBTAN Sorø, dit solcenter i Sorø!

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 23
Fra  iPaper A/S Skrevet kl. 17:33
Takker for svaret.

Jo, jeg kan godt få lavet noget nyt. Problemet er at jeg på ingen måde selv besidder de grafiske evner og jeg kan desværre ikke selv poste de penge i projektet som det vil kræve at få lavet ny grafik i samme stil. Som ethvert andet low budget projekt med høje intentioner så ville jeg gerne starte det ud og se om ideen kan slå an, hvis den gør, så ville jeg straks være mere villig til at poste pengene i det.

Mvh

Mark S. Rasmussen

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 12:31
De fleste spil - som måske ikke sælges mere eller det orginale firma heller ikke eksistere mere - så er der normal altid nogle andre der har overtaget rettighederne til både, grafikken og spillet.

Men ja, det er ret svært at finde informationer omkring dettes spils nuværende ejere. Jeg vil undersøge det lidt, da jeg har gode forbindelser i spil-producent miljøet. Kan dog intet love.

Supply Chain blæksprutte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)