Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indrages etableringsomkostninger i første momsregnskab?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg skal indsende første momsregnskab nu.

Det er et år siden jeg gik i gang med mit projekt og havde de første udgifter på bl.a. webhotel, domæner og varemærkeregistrering.

Startede op med momsnummer i januar men af forskellige årsager har jeg endnu ikke haft mulighed for at sælge mine vare, så derfor ingen indtægter endnu.

Det er en online forum og der er lidt afiliate og adsense reklamer på der har givet lidt håndøre - det er alt.

Jeg har 2 spørgsmål:

1. hvordan indrager jeg mine etableringsomkostninger i mit momsregnskab når de går et år tilbage?

2. hvordan beregner jeg moms af afiliate og adsense reklamer? Udlansk valuta.... (jeg er ikke god til tal desværre)

Etablerings omkostningerne er alle 100% til drift. Men efter opstart har jeg invisteret i en computer m.m. jeg bruger delvist privat (mest firma)

Er det bare at sætte procent på?

På forhånd tak!
H-B

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

H-B:

1. hvordan indrager jeg mine etableringsomkostninger i mit momsregnskab når de går et år tilbage?

For det første skulle du have ført regnskab og opgjort moms fra dag 1. af ... "fy fy, det må du ikke" når det er sagt så er din eneste mulighed nu at bogføre alle dine bilag kronologisk og lave en samlet momsopgørelse for hele året. Altså er der ikke forskel på at indrage dem nu og indrage dem for 11 mdr siden.

H-B:

2. hvordan beregner jeg moms af afiliate og adsense reklamer? Udlansk valuta.... (jeg er ikke god til tal desværre)

Det gør du ikke, hvis du ikke har opkrævet moms af dine kunder (som afiliate og adsense faktisk er) så har du ikke nogen salgsmoms.  Hvis du har danske affiliates skal du kigge på de bilag de har sendt dig, der kan du se om dine udbetalinger indeholder moms.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

1000 tak for svar.

Jamen jeg fik indtrykket fra skat at man godt kan starte sit projekt og have udgifter før man bliver momsregistreret. Og det er der ikke noget galt i. Har jeg misforstået det? Jeg blev først momsregistreret i januar12.

Når du skriver lave regnskab for hele året er det så for hele 2011 eller 2012 du mener?

Super man ikke skal tænke på afiliate moms :-) Tak for sparring :-)

Du skriver "bliv betalt for at blogge på din egen blog?" Hvad går det ud på? :-)

vh. H-B

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

H-B:

Hej Mikkel,

1000 tak for svar.

Jamen jeg fik indtrykket fra skat at man godt kan starte sit projekt og have udgifter før man bliver momsregistreret. Og det er der ikke noget galt i. Har jeg misforstået det? Jeg blev først momsregistreret i januar12.

Når du skriver lave regnskab for hele året er det så for hele 2011 eller 2012 du mener?

Nej du skal selvfølgelig kun lave fra Januar12 når det er der du er registreret, og så ville jeg bare bogføre bilagene fra 2011 pr. 1 Januar og så skrive med kuglepen på bilaget at der er tale om en opstartsomkostning - Jeg er ikke klar over om det er den korrekte fremgangsmåde, men jeg har været til torskegilde engang med et regnskab hvor jeg havde gjort sådan uden at det blev påtalt.  :-)

H-B:

Du skriver "bliv betalt for at blogge på din egen blog?" Hvad går det ud på? :-)

Lige pt. har jeg ikke lyst til at svare det spørgsmål med andet end : http://www.payblogging.dk/faq/ Håber du forstår :-) Ellers så meld dig til, så får du mere info såsnart der kommer noget.

Tilmeldt 9. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Mikkel.

Dit svar gjorde mig nervøs så jeg skyndte mig at ringe til skat.

Jeg har ikke gjort noget forkert. Alt hvad der er virksomheds/drift relateret kan jeg trække moms fra....nu....også selv om det går et år tilbage...

Så jeg er lettet :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)