Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af musikstudie, herunder: Vurderingsberetning, anparter og dummespørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle!

Jeg skal til at starte et anpartsselskab med tre venner. Vi har i længere tid haft et musikstudie der har fungeret som studie og øvelokaleforening. Alt i alt har vi kunne holde de røde tal på porten og fået en lille skilling til at købe mere grej til studiet, men vi har ikke oplyst noget til skat, da der har været tale om småpenge. 

Nu skal vi tilgengæld til at skalere projektet lidt op, vi har lært hvordan man producerer og der er begyndt at komme seriøse henvendelser. Vi har allesammen indskudt 70.000 kr i projektet i form af grej (meget konservativt prissat i øvrigt) og kontanter. Vi har altså tilsammen en (konservativt prissat) værdi på 280.000kr, hvis vi vælger at forære alt vores hardware væk til sjollere på den blå avis. 

Spørgsmålet er så, hvordan vi bør gribe det an.

1. Jeg har ladet mig fortælle, at det smarteste er, at lave et holdning selskab hvor man indskyder grejet, hvorefter man laver et selskab til studiet, som køber grejet af holdingselskabet. Er den helt gal? Hvis ja, kan det så uddybes til menneskedansk? 

2. Jeg har kunne læse mig til, at man skal have en revisor til at hjælpe med en vurderingsberetning, er det nok at jeg fortæller revisoren hvad vores lort er værd eller skal man have en revisor der ved hvad musikgrej koster?

3. Derudover flytter vi til en ny lokation hvor studiet allerede er indrettet som musikstudie, dvs at væggene skråner, der er dobbeltgips i væggene, der er rockofon vægge og alle en producers våde drømme er gået i opfyldelse. - indgår den slags også i en vurderingsberetning? Det har jo en anseelig værdi at vi bare kan rykke ind uden andre opstartsomkostninger end revision og depositum? 

4. Derudover er en af vores månedlige indtægter den husleje vi får fra brugerne af øvelokalerne, dem flytter vi med til en ny lokation, er der nogle åbenlyse hurdles her? Jeg forestiller mig, at vi giver alle brugere en lejekontrakt hvor deres rettigheder er opremset og der står at de har øjeblikkelig opsigelse pr næste 1. og at de derudover betaler samme leje bare inkl moms og kan få kvittering på det efter ønske? 

5. Findes der et link til en forståelig udredning af hvordan vores momsregnskab skal hænge sammen? Vores samlede husleje kommer til at kysse 21.000 inkl el, vand, varme og moms. Betaler man som selskab den moms til udlejeren up front eller hvordan virker det? Det ville være en mega fest hvis vi først skulle betale det ved årets udgang. 

Jeg er meget grøn på det her område, så jeg håber at nogle svedige iværksættere er klar til at give mig et skub i den rigtige retning

Alt godt

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:02

Hej

Det var noget af et indlæg og rigtig mange forhold, der søges svar påStick out tongue

Jeg vil nok anbefale, at I som minimum finder en kompetent revisor til at hjælpe jer i gang, og muligvis også en advokat til udarbejdelser af aftaler som ejeraftaler og direktørkontrakter, når I er 3 deltagere i projektet.

Det beskrevne udstyr m.v. kan udmærket danne grundlag for en vurderingsberetning til brug for stiftelse af et selskab, men det er ikke sikkert, at denne fremgangsmåde er den mest optimale. Det vil kun en nærmere vurdering af de økonomiske muligheder kunne afdække.

M.h.t. moms afregnes dette typisk en gang i kvartalet til SKAT.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan af lang erfaring tilslutte mig vurderingen; i 1800-tallet i USA havde fængselsvæsenet

den ekstrastraf til besværlige fanger at bure dem inde tre og tre - så var man helt sikker på at

de havde nok at gøre med indbyrdes forviklinger og strid og kævl.

Så vidt jeg kan se gentager mønstret sig i parforhold med tre deltagere: der blir aldrig sølvbryllup ud af konstellationen...Wink

Tilmeldt 9. Aug 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:43

Nu har jeg kunne læse mig til svar på de fleste af mine spørgsmål, bla. på ditselskab.dk men jeg har stadig lidt bøvl med 2,3 og 4. Er der nogle bud på det?

Tilbekymringerne for treenighedens historicistiske svagheder, er der ikke så meget at sige, jeg starter virksomheden med tre andre, vi er altså fire i alt, ellers ville mit overslag på 3x70.000kr=280.000kr være sagligt grundlag for bekymringer. ;)

Vi er fire ejere i selskabet med 25% andel hver, som udgangspunkt, en er med som investor, en er lydtekniker, en er musiker og elektriker og jeg selv er musiker og økonomiansvarlig. 

Tak for svarene, alt godt

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45

Hej.

2. I skal have det vurderet af en uvildig...som laver en skriftlig vurdering på værdien i handel og vandel

3. Har i noget dokumentation på omkostningerne i form af fakturaer mv.

4. Moms kun..hvis i er frivillig momsregistrerede på udlejningsdelen.

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)