Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig konsulent for eksisterende virksomhed - Er dette muligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino 

Jeg har et firma, er moms registreret, ikke vanvittig kompetent i bogholderi osv, men rimlig klar på en udfordring. 

Af mangel på bedre er jeg lige nu ansat i et telemarketings firma, udelukkende virksomhedsundersøgelser, og finder det lettere uinspirerende. 

Jeg kunne derfor vildt godt tænke mig at blive ansat som konsulent for virksomheden for derved at få min løn igennem mit firma. 

At dette medfører administrative komplikationer for mig selv er jeg godt klar over, men hvad det medfører for virksomheden er jeg ikke sikker på?

Min ansættelseskontrakt er et hul i jorden - uden nogle som helst reelle bonusser jeg kunne frasige mig i bytte for en konsulet stilling. 

Desuden skal det siges at virksomheden skifter medarbejdere som var det undertøj og jeg er rimlig ny...

Kan i finde nogle som helst argumenter jeg kan diske op med hvis jeg skal overtale min chef, udover at det ville være super-fedt for mig og give enormt incitament i mit arbejde. 

Hilsen Jonathan 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46634
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39

Hvis du reelt er lønmodtager - og fast arbejde hos dem i princippet, tror jeg slet ikke de vil ændre noget, idet du skattemæssigt vil være lønmodtager under alle omstændigheder. Hvis du arbejder for flere forskellige, måske tilmed hjemmefra, selv styrer din dag i princippet, så kunne det nok gå, men bare bytte en lønmodtagerstilling om til selvstændig vil skat ikke se positivt på.

Hvad argumenter i forhold til din arbejdsgiver angår, skulle det være enkelt ellers. Ingen løn under sygdom, ingen feriepenge, ingen opsigelsesvarsel ud over det du måtte kræve og få i din aftale som firma, så selskabet har vel som sådan glæde af det, men hvad det er det skulle give dig for incitament kan jeg ikke se, med mindre du mener de vil betale dig mere per samtale eller give dig bonus imod at du blev selvstændig?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 12
Skrevet kl. 20:52

Tusind tak 

Det giver stof til eftertanke 

Jeg vender tilbage

Tilmeldt 7. May 12
Skrevet kl. 20:58

Meningen skule være at jeg fik mulighed for at lære hvordan man opbygger et firma med bogholderi osv. 

Jeg ville kunne trække udgifter fra i skat? Hvis jeg f.eks. skulle bruge en comp. til bogholderi osv. 

Jeg prøver lige at ringe til skat imorgen. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:02

God ide - vælg kort efter kl 10 hvor ventetiden ofte er kortest, og forklar tydeligt, at du vil gå fra ansat telesalg til at i stedet kunne fakturere arbejdsgiveren fra firma med moms - det vil være det vigtigste de skal tage stilling til.

Forbered dig på spørgsmål om hvor mange kunder du evt har eller venter at ha og om din arbejdstid idag hos arbejdsgiveren, så bør du kunne få korrekt svar

Er den OK, så kan du jo gå på din arbejdsgiver

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 06:57

Du kan da altid ringe og få en snak. Men vær opmærksom på at de sjældent er specielt kompetente i telefonrådgivningen. Samtidig skal du også være opmærksom på at du ikke kan støtte ret på den telefoniske rådgivning du får. Med andre ord kan SKAT senere omstøde det de siger i telefonen i dag.

Hvorvidt du kan overgå til selvstændig konsulent er et meget konkret spørgsmål der ofte afgøres ud fra blandt andet kontrakter mv. I denne situation vil jeg derfor på det kraftigste opfordre dig til at få indhentet et bindende svar. Det koster ca 300 kr. + evt.rådgiveromkostninger men så får du også et svar der er gældende for SKAT.

I din sag er jeg rimelig overbevist om at svaret vil være negativt i udgangspunktet og at der virkelig skal arbejdes med kontrakterne for at få enderne til at mødes.

/Banditten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13

Hvad argumenter i forhold til din arbejdsgiver angår, skulle det være enkelt ellers. Ingen løn under sygdom, ingen feriepenge, ingen opsigelsesvarsel ud over det du måtte kræve og få i din aftale som firma,

Dertil kommer manglende dækning fra Lønmodtagernes Garantifond i tilfælde af din hvervgiver går konkurs.

Overordnet er jeg meget enig med Cookie og Bandittens kommentaer. Alligevel et par bemærkninger. Først og fremmest er opdagelsesrisikoen ved at gå fra lønmodtager til selvstændig forsvindende lille. Det vil i størstedelen af tilfældene bero på et tilfælde, at enten du eller hvervgiver udtages til kontrol og ikke mindst lige falder over dette bilag.  Hvor det som oftest går galt og kommer frem er når en af parterne har rod i sine parpirer eller du som selvstændig opbygger en restance. Så vil det være nærliggende for SKAT at se om pengene kan indhentes på anden vis. Eksempelvis ved at få statueret at du er lønmodtager, således at det er hvervsgiver der kommer til at hæfte.

Alle nye virksomheder skal udspringe af noget fra en start og der er intet som udelukker at dit nuværende job kan blive starten til en selvstændig virksomhed. Det er her vigtigt at du se på hvilke faktorer, som skal være opfyldt for at SKAT vil betragte det som selvstændig virksomhed. Lav en forretningsplan over hvad din virksomhed skal beskæftige sig. Det kan i relation til dit nuværende job være salg af teleydelser til virksomheder. Kort fortalt er det vigtigt, at du gør en indsats for at få flere kunder og dels at du selv kan planlægge arbejdet, ligesom der skal være et vist element af risiko i det for dig. Alt som kriterier som du finde på SKAT's hjemmeside.

/Henrik

Tilmeldt 7. May 12
Skrevet kl. 16:52

Det skal lige specificeres at jeg endnu ikke har skrevet under på en ansættelses kontrakt og at mit firma blev oprettet et stykke tid før jeg gik igang med at arbejde der. 

Tusind tak for de gode svar. jeg prøvede at kontakte skat over telefonen, men den var rødglødende.

Jeg vil da helt sikkert forsøge at udvide min kundegruppe samt tage kommunikations-kurser og dygtiggøre mig selv.  

JonathanB 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00

gode svar fra henrik og banditten som har 100% ret i, at det vil være klogt at sikre sig bindende svar fra skat ud fra noget konkret.

Du taber næppe noget ved at underskrive aftale med nuværende arbejdsgiver, selv om du synes løn og bonus er skidt. Telemarketing er hårdt arbejde, men hold fast i det du har, til du har noget andet vil jeg sige. Jo større succes du har for dem, jo større mulighed både for at de vil bruge dig som freelance hvis det overhovedet er noget de gør i, og i alle fald, jo mere kan du som selvstændig referere til succes, hvis det er noget lignende du vil være selvstændig inden for, telemarketing, forsikring, mødebookning o.l.

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)