Hej Amino Jeg har et firma, er moms registreret, ikke vanvittig kompetent i bogholderi osv, men rimlig klar på en udfordring. Af mangel på bedre er jeg lige nu ansat i et telemarketings firma, udelukkende virksomhedsundersøgelser, og finder det lettere uinspirerende. Jeg kunne derfor vildt godt tænke mig at blive ansat som konsulent for virksomheden for derved at få min løn igennem mit firma. At dette medfører administrative komplikationer for mig selv er jeg godt klar over, men hvad det medfører for virksomheden er jeg ikke sikker på? Min ansættelseskontrakt er et hul i jorden - uden nogle som helst reelle bonusser jeg kunne frasige mig i bytte for en konsulet stilling. Desuden skal det siges at virksomheden skifter medarbejdere som var det undertøj og jeg er rimlig ny... Kan i finde nogle som helst argumenter jeg kan diske op med hvis jeg skal overtale min chef, udover at det ville være super-fedt for mig og give enormt incitament i mit arbejde. Hilsen Jonathan |
Hvis du reelt er lønmodtager - og fast arbejde hos dem i princippet, tror jeg slet ikke de vil ændre noget, idet du skattemæssigt vil være lønmodtager under alle omstændigheder. Hvis du arbejder for flere forskellige, måske tilmed hjemmefra, selv styrer din dag i princippet, så kunne det nok gå, men bare bytte en lønmodtagerstilling om til selvstændig vil skat ikke se positivt på.
Hvad argumenter i forhold til din arbejdsgiver angår, skulle det være enkelt ellers. Ingen løn under sygdom, ingen feriepenge, ingen opsigelsesvarsel ud over det du måtte kræve og få i din aftale som firma, så selskabet har vel som sådan glæde af det, men hvad det er det skulle give dig for incitament kan jeg ikke se, med mindre du mener de vil betale dig mere per samtale eller give dig bonus imod at du blev selvstændig?