Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Copyright!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 104
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle iværksættere!

Jeg er gået i gang med et projekt som går ud på at starte en webshop hvor jeg vil sælge stickers til MacBook og PC. Det er stickers som både er nogle sjove, nogle med tegneserie/film figure og en masse med musik artister som vil være mit main focus!

Så er det at jeg har fundet etsy.com som har en masse små "shops" der sælger sådan nogle klistermærker.

Her på linket kan i se at der er en masse forskellige stickers og der er mange folk der sælger præcis de samme stickers, så mit spørgsmål er så om de er copyrightet af en person, eller om jeg bare skal tage dem jeg har lyst til at smække dem op på min webshop?

http://www.etsy.com/search/handmade?q=macbook%20decals&view_type=gallery&ship_to=DK&min=0&max=0

Udover dette, vil jeg lave nogle billeder af kendte musik kunstnere om til stickers. Skal man så have tilladelse af fotografen/pladeselskab eller er det lige meget når man redigerer i billedet og får det til at se anderledes ud?

På forhånd til! :-)

Med venlig hilsen

Mahyar Ghaedi

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:31

Mahyar:

Hej alle iværksættere!

Jeg er gået i gang med et projekt som går ud på at starte en webshop hvor jeg vil sælge stickers til MacBook og PC. Det er stickers som både er nogle sjove, nogle med tegneserie/film figure og en masse med musik artister som vil være mit main focus!

Så er det at jeg har fundet etsy.com som har en masse små "shops" der sælger sådan nogle klistermærker.

Her på linket kan i se at der er en masse forskellige stickers og der er mange folk der sælger præcis de samme stickers, så mit spørgsmål er så om de er copyrightet af en person, eller om jeg bare skal tage dem jeg har lyst til at smække dem op på min webshop?

http://www.etsy.com/search/handmade?q=macbook%20decals&view_type=gallery&ship_to=DK&min=0&max=0

Udover dette, vil jeg lave nogle billeder af kendte musik kunstnere om til stickers. Skal man så have tilladelse af fotografen/pladeselskab eller er det lige meget når man redigerer i billedet og får det til at se anderledes ud?

På forhånd til! :-)

Med venlig hilsen

Mahyar Ghaedi

Der er ophavsret på alt på den side du har linket til.

Hvis du vil omgå denne, så skal du få nogle tegnere til at lave noget for dig eller du skal redigere billeder i photoshop og lave dine egne versioner. Det betyder dog ikke at du ikke kan sagsøges, da du nok ikke skal lave en Simpsons figur og så tro at der ikke er en chance for at de kommer efter dig.

Men hvorfor ikke lave noget unikt istedet?

Det er dyrt, men kan da være du kan få et samarbejde med en tegner som kan medføre at I opfinder en ny sej figur som alle bare må have..

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 21:41

Ja jeg tænkte godt at der kan være ophavsret, men der er utallige sider på nettet som bruger præcis de samme stickers uden at det er ændret. Jeg tvivler stærkt på at nogle af dem har fået tilladse fra den der har lavet de stickers, hvis man overhovedet ved hvem den person er nu! :-) 

Og ja men det vigtigste for mig er at kunne lave stickers af kendte musik artister da de vil være det jeg ved kommer til at sælge mest? :-)  

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 21:52

det bliver selvfølgelig ikke mere lovligt af at flere andre laver forbrydelsen...

Blot fordi man kan copy/paste - er ikke ensbetydende med at man må. Som udgangspunkt må intet materiale gengives andre steder, medmindre man har fået lov af licenshaveren/ophavsmanden.

Internettet har dog givet mange den vildfarelse at tro, det ikke gør så meget når nu "alle" gør det. Det er jo i dag så nemt at kopiere billeder osv. ctrl.-c men det er altså ulovligt, og tager brødet ud af munden på dem der har lavet det oprindelige. Og det er meget nemt for kunstnerne at finde dem der udøver ulovlighederne, da de jo også har deres udstilling på internettet, og derfor har de også nemt ved at sagsøge webshops mv.

Loven er meget klar på området, og selv en lille kopieret tekst, kan blive dømt til betaling.

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 21:57

Ja det har du så ret i.

Så det eneste man kan gør er at enten finde på noget nyt eller lave om på det der allerede er der? 

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 22:55
Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 19:42

ja okay.

Det er bare så godt som umuligt at finde ud af hvem der faktisk har designet det og derved ejer det, da der er så mange forskellige der sælger og påstår at det er dem der har designet det. 

Sååååååå, what to do? 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 20:01

Lav dine egne designs..

Det er iøvrigt ikke forbudt, at blive inspireret af andre!

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Tilmeldt 2. Apr 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:04

Få nogen til at lave tegningerne til stickerne til dig -- det er så hut jeg visker ikke ulovligt at blive inspireret så længe man ikke direkte kopiere det andre laver eller anvender andres varemærker (fx Simpsons stickers) eller navne.

Men hvad vil din målgruppe gerne have? Man køber stickers til sin computer for at vise andre hvilken gruppe man hører til, hvilken smag man har, eller hvor klog, smart man er eller hvilke andre træk man gerne vil vise. Det var måske bedre at starte her end at starte med at ligge sig ud med store firmaer.

Fra København
Tilmeldt 30. May 11
Fra  NEANEOS Skrevet kl. 20:21

Jamen det er svært at lave mine egne designs da det jeg virkelig kunne tænke mig at sælge allerede af lavet en ukendt person på den ene eller anden måde. Og der er ikke særlig meget at lave om på sådan nogle stickers da de er ret simple i det. 

Min målgruppe vil være unge mellem 13-25 år som gerne vil skille sig ud, på samme måde som de fleste vælger at købe MacBook fx. Eller at de gerne vil vise deres musik interesse osv. De vil meget gerne have sådan nogle sjove stickers som man finder på det side som jeg har linket til, da det er nogle sjove stickers som ikke er blevet set før i DK (eller ret sjældent) og unge i DK vil af den grund gerne pynte deres computer op med sådan nogle for at skille sig ud. 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)