Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor går grænsen mellem honorarlønnede og fastansatte medarbejdere?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvor går grænsen?

Må man gerne hyre en underviser til at undervise for en 2 timer om ugen over en længere periode, og udbetale et honorar som B-indkomst (enten hver måned eller efter periodens slutning), eller er man da nødt til at ansætte personen rigtigt (lønseddel, A-indkomst, forsikring)?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47161
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

hvis det kun er to timer OG den der underviser også arbejder for andre som underviser, så går det vel som honorar som du b-skatte indberetter, men omvendt er det helt fast 2 timer hver uge, er det så ikke lige så godt at køre det som almindelig lønindkomst - hvor du ikke løber ind i ATP o.l. med det lille timetal, ligesom funktionærloven heller ikke er et problem (kræver 8 timer per uge). Så bliver skatten trukket og du kan aldrig få bøvl med hvis underviseren ikke betaler sin b-skat, og skat skulle mene arbejdet var så fast, og at du fungerede som hans arbejdsgiver - at det skulle være lønmodtager indkomst?

Jeg ved det er et vævende svar, og det skyldes jo lidt, at området er lidt flydende - her kan du klikke dig lidt frem og selv tage stilling

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 07:38

Det mest rigtige er nok at lave en reel ansættelse - det ville jeg bare helst uden om, da det vil være min eneste ansatte, og jeg derfor skal til at beskæftige mig med forsikring osv.

Men var ikke klar over at jeg ikke skal beskæftige mig med ATP når det bare er to timer :)
Så er det bare løn, skat og feriepenge...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:28

Måske kan du få ham til bare at skrive en faktura - det er da det simpleste for en opgave i det omfang.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52

Hans Stokholm Kjer:
Måske kan du få ham til bare at skrive en faktura - det er da det simpleste for en opgave i det omfang

Det fritager stadigvæk ikke for indberetningspligt, jf. skattekontrollovens § 7 A, stk. 2 pkt.1.

/Henrik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:08

Henrik Koudahl:

Hans Stokholm Kjer:
Måske kan du få ham til bare at skrive en faktura - det er da det simpleste for en opgave i det omfang

Det fritager stadigvæk ikke for indberetningspligt, jf. skattekontrollovens § 7 A, stk. 2 pkt.1.

/Henrik

Altså - hvis underviseren har CVR-nummer og også arbejder for andre, er der så stadig noget i vejen for, at han skriver en faktura?
Det er vel kun, hvis der reelt er tale om et ansættelsesforhold, der blot aflønnes via faktura, der er et problem? - eller KAN være et problem, for problemet opstår jo først, hvis fyren ikke selv betaler sin skat, ikke?

Sådan har jeg i hvert fald forstået sammenhængen - uden at jeg på nogen måde skal kloge mig på dette område.

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:28

Hans Stokholm Kjer:
Altså - hvis underviseren har CVR-nummer og også arbejder for andre, er der så stadig noget i vejen for, at han skriver en faktura?

Hvis han har CVR-nr. vil det være det letteste (om det så er den rigtige løsning er noget andet. Det afhænger så af arbejdets indhold). Den forudsætning fik jeg ikke med.... Sorry .

Ideen med indberetning er i Danmark at få flest mulige data ind på den fortrykte selvangivelse. Hvis nu opdragsgiver undlader at indberette og modtageren af pengene ikke selvangiver - så er opdagelsesrisikoen i Danmark forsvindende lille.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47161
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49

Enig i at risikoen er pytlille for opdagelse ved ikke at indberette, men det er jo en anden sag, som så ville høre under sort arbejde, som jo sjældent vil være som her, hvor det er helt fast arbejde 2 timer om ugenSmile

2 timer giver ikke problem med APT feks. Om man vil være den 100% sikre og køre det som løn ex via danløn og dermed få trukket skatten via bikort, eller vil satse på honorar og dermed B skatte opgive, er efter min mening i tilfældet lidt hip som hap, men HVIS skat ser det som lønmodtager (hvad fast arbejde 2 timer om ugen nemt er) OG manden ikke betaler sin b-skat - så kan arbejdsgiveren hænge på det. Det er vel ikke en voldsom risiko, men forekommer.

Har han CVR er det jo en lidt anden sag (hvis ikke han ses som lønmodtager), men så skal han jo fakturere med moms og derved KAN skat jo forvente at der så også er en indtægt hos ham, så skat kommer han jo nok af med, og hvorfor så ikke køre alm løn? Selv en CVR person vil jo blive set som lønmodtager, hvis det rent faktisk er det han er, selv om 2 timer kan tale for at det nok går.

Nå smags-sag må jeg vel erkende - Husk - også selv om det er del tid - at lave en kort ansættelsesaftale og beskrive løn og arbejdsvilkår helt kort - det er krav som kan koste hvis der bliver konflikt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 11:47

Tak for alle svarene...

Jeg har kontaktet Jobpatruljen og HK for at forhøre mig lidt om krav til løn og hvad der måtte være... Jobpatruljen videresendte mig til HK, så nu må jeg blot håbe der kommer svar...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)