Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervskonto, et par spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 06
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har modtaget et pænt brev fra Økonomistyrelsen med oplysning om at jeg skal have tilknyttet min nemkonto til konto.

Jeg skal derfor have oprettet en erhvervskonto...

Jeg har søgt herinde og på google og kan læse mig frem til at som udgangspunkt kan koste et gebyr ved enkelte banker, men at det er muligt at forhandle sig frem til at få dette gebyr fjernet.

Jeg er også stødt på enkelte der faktisk ikke anbefaler at have privat- og erhvervskonti i den samme bank.

Jeg har derfor kigget på en løsning hvor jeg har 2 forskellige banker.

Jeg har kigget på www.finansbanken.dk og deres Likviditetskonto, men er lidt i tvivl om nogle enkelte ting:

1.

Finansbanken skriver følgende i deres betingelser: 

"En Likviditetskonto kan kun oprettes af virksomheder og foreninger med hjemmeadresse i Danmark. Likviditetskontoen kan ikke benyttes som driftskonto, og der kan ikke oprettes kredit til kontoen. Det betyder, at der ikke kan tilknyttes lønkørsler (Mulitidata og lign.), leverandørservice og andre erhvervssystemer til kontoen. Dog er der mulighed for at tilmelde PBS til kontoen."

Jeg har ikke brug for kredit på nuværende tidspunkt og er naturligvis bosat i DK. Men hvad menes der helt præcist med driftskonto? Skal udelukkende bruge den til Nemkonto og måske have tilknyttet VISA-kort til den.

2.

Hvis ikke jeg tilknytter VISA-kort til kontoen, må jeg så betale med privatkort og overføre udgiften fra firmakonto til privat?

3.

Nogen der har erfaring med Finansbanken?

På forhånd tak!

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 400
Skrevet kl. 15:01

Hej

en Likviditetskonto er en konto hvor du har de formue egenkapital stående, og så har du en driftskonto hvor alle dine løn udbetalinger, girobetalinger og indbetalinger går ind på.

Jeg har aldrig haft to konti jeg bruger altid den samme

MvH

provins

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 15:16

Så med andre ord, kan en Likviditetskonto ikke bruges?

Tilmeldt 13. Mar 12
Skrevet kl. 15:20

DW:

Så med andre ord, kan en Likviditetskonto ikke bruges?

Jo til at flytte penge til og fra din driftkonto(helst kun den ene vej)Big Smile

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 11:35

Smile Tak for svar.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 11:56

Hvad skulle begrundelsen være for, at du ikke skal have din erhvervskonto og private konto i samme bank? :-)

Udover indskydergarantien selvfølgelig...men som nystartet er det vel ikke relevant endnu :-)

Tilmeldt 13. Mar 12
Skrevet kl. 13:28

Simon Greve:

Hvad skulle begrundelsen være for, at du ikke skal have din erhvervskonto og private konto i samme bank? :-)

Udover indskydergarantien selvfølgelig...men som nystartet er det vel ikke relevant endnu :-)

Nogen banker kan finde på at flytte penge fra din firmakonto til din privat hvis du skulle være gået i minus eks. og omvendt

Tilmeldt 21. Oct 06
Skrevet kl. 13:48

Altså nu har jeg ikke personlig erfaring med det og det er udelukkende input fra andre personer fra diverse fora.

Men som Provins er inde på, så kan banker have svært ved at adskille privatøkonomi og firmaøkonomi og overføre penge til og fra de pågældende konti. Ligesom det kan vægte negativt ved andre henvendelser at de har overblikket over firmaaktiviteterne.

Jeg ved dog ikke hvor udpræget et problem dette er.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:55

Hvis du har eller venter dårlig økonomi privat eller i firma,mså KAN det vel være godt med to banker. Omvendt, med åbenhed og klare aftaler, vil du hvis du har en god og lang kontakt med din private bank, gode muligheder for at aftale/få fordele ved at samle.
Konkret så test lidt via mybanker eller kontakt 2-3 nye banker og hør om vilkår for en erhvervskonto til Nemkonto - uden gebyr helst, og hør så nuværende om HVIS du nu fik brug for den ekstra konto, hvad deres vilkår kunne være (HVIS for de ikke skal undre sig hvis du vælger en af de andre)

Regn med at en bank nemt kan kræve oplysninger om din nuværende for ville gå ind. Der er også de nye hvidvaskningsregler som gør, at der skal flere oplysninger til idag end tidligere, hvis banken følger reglerne

Regn med, at uanset hvad er det dig personligt der skal dække overtræk i begge løsninger, så aftal hellere, om du nå trække over med xx kr i xx dage osv., hvis det skulle opstå.
Venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)