Hej Alle!
Det var emnet der umiddelbart passede bedst, så jeg håber i kan hjælpe lidt med gode råd! Man kan kun piske barnet indtil det løber hjemmefra og nu er jeg efterhånden ved at være mør.
Jeg ved godt der ikke er 0 skat og at det ikke er det helt voldsomme at spare, men bare det efterhånden at kunne bidrage til noget andet end den danske umættelige statskasse virker meget tiltrækkende. Jeg overvejer derfor opsætningen: Bopæl og Holding selskab i Sverige, der ejer datterselskab med drift i DK. Hvordan vil min skat se ud? 25% selskabsskat i DK kan jeg ikke slippe for, det er alligevel næsten det samme i Sverige. Men kan jeg løfte overskuddet efter skat til Sverige holdingsselskabet og her tage udbytte til 30%? Eller kommer der mere oveni? Jeg får ingen løn nogen steder, kun udbytte. Mht. ophold i DK: Må man arbejde hver dag i DK? og derudover have 180 ferie dage om året?
På forhånd tak! |
Hej Peter1310
Som udgangspunkt har du ret, du kan ikke slippe for DK selskabsbeskatning.
Når jeg rådgiver (mig selv og andre) opdeler jeg spørgsmålene i 2-3 niveauer, det kunne være:
1) (personlig) beskatning ved fraflytning;
2) den løbende beskatning af selskaberne; og
3) evt exit-strategi
For at starte fra en ende af.
Når/hvis du flytter til Sverige og bliver skatteretligt hjemmehørende i Sverige, hvilket ikke er så let endda, så betrages dine aktiver/passiver for afstået på fraflytningstidspunktet. Dvs. at som udgangspunkt forfalder evt. skat på aktieavancer mv. Da du flytter til et andet EU-land er det muligt at få henstand med beskatning af avancerne. Der søges særskilt om dette.
Fsva. den løbende beskatning vil det DK selskab som udgangspunkt være skattepligtigt til DK, jf. selskabsskattelovens § 1. Du skal dog være opmærksom på, at selskaber der i henhold til den DK - Svenske dobbeltbeskatningsoverenskomst er hjemmehørende i Sverige ikke anses hjemmehørende i DK. Groft sagt vil et DK selskab blive anset for hjemmehørende i Sverige, hvis den daglige ledelse i selskabet varetages fra Sverige. Såfremt dette er tilfældet har det betydning i to henseender: 1) selskabet anses for at have afstået alle aktiver/passiver på det tidspunkt hvor det blev skattepligtigt til Sverige og 2) Sverige kan beskatte selskabet af dets globalindkomst mens DK kun kan beskatte indkomst fra et fast driftssted i DK (hvis noget).
Sætter du et holdingselskab op kan du frit overføre overskuddet efter skat til det svenske selskab. Dette kan så efterfølgende udlodde udbytte til dig. Hvilken pct. udbytte beskattes med i Sverige kan jeg ikke huske på stående fod men de 30 pct. lyder ikke helt skævt.
Skal det være Sverige?
/Banditten