Jeg skal bruge en lille Access database, men har ikke den store forstand på Access, så måske en her kan hjælpe.
Den skal bruges til en del notepad tekster jeg har lavet.
Jeg skal kunne importere disse tekster til databasen, altså så jeg løbende kan få flere tekster ind efterhånden som jeg laver dem, jeg skal kunne søge i dem på wildcard ord.
Nogen der kan hitte ud af dette eller ved hvor jeg kan finde sådan en ?
Grunden til Access er at jeg så måske havde en chance for at kunne ændre i det selv senere, hvis jeg skulle bruge nye features :)
Derudover havde jeg, måske naivt, en ide' om at der var nogle "templates" der allerede var lavet til den slags, hvorfor opfinde den dybe tallerken igen, hvis den allerede eksisterer ;)
Du som udgangspunkt et autonummer felt som primær nøgle (nøgle ud for kolonnen)
Du slår over til de design-viseren (vinkel+blyant) og skal navngive tabelllen. Kald den 'noter'
Tilføj et felt af typen 'Notat' under 'id' feltet og kald det f.eks. 'notetekst'.
I egenskaber for feltet vælger du i 'Tekstformat' om det skal være almindelig tekst eller RTF. Den sidste giver mulighed for fed, kursiv og anden simpen formatering.
Slå over til 'Vis' og gem undervejs.
Copy paste et par noter ind. Du bemærker feltet er irriterende lille til dit formål.
Derfor vælger du fanebladet 'Opret' og tryk på Formular. Access foreslår selv en formular til din nye tabel.
Gør notefeltet lidt større, hvis du synes. Tryk herefter på 'Vis' og se om du er tilfreds.
Brug søgefunktionen i Access ved at du står (i formularen) i notefeltet. 'Søg på' skal være 'en del af feltet'