Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp søges til formulering ifm. inkassovarsel

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er en behjælpelig advokat, der vil hjælpe med flg.:

Jeg hjælper mine kunder med at lave betalingspåkrav.

Min kunde har denne formulering på sine fakturaer:

"Ved betaling efter forfaldsdato beregnes 2% pr. påbegyndt måned...etc..."

Normalt plejer jeg at slutte inkassovarsel af med teksten:

"Vi gør opmærksom på, at der under alle omstændigheder påløber renter af vort tilgodehavende med procesrenten, p.t. 8,30 % p.a., 30 dage fra fakturadatoen, jf. rentelovens § 3, stk. 2, jf. § 5."

Hvilken formulering kan anbefales i stedet for, når nu der opkræves de 2% i stedet for procesrente? Er der en anden paragraf, der kan henvises til, eller holder den nævnte også i dette tilfælde?

På forhånd tak

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 09:38

2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold).  Tilgengæld behøver du ikke vendte 30 dage, hvis forfaldstidspunktet er angivet på fakturaen..  Jeg anvender normalt formuleringen "Beløbet forrentes fra forfaldsdato med rente svarende til procesrente"

Vh. David Brodin Larsen

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 09:48

David Brodin Larsen:

2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold).  Tilgengæld behøver du ikke vendte 30 dage, hvis forfaldstidspunktet er angivet på fakturaen..  Jeg anvender normalt formuleringen "Beløbet forrentes fra forfaldsdato med rente svarende til procesrente"

Vh. David Brodin Larsen

Ved godt den kan være tvivlsom, men kunden insisterer.

Spørgsmålet var, hvilken formulering jeg kan anvende i stedet for den sædvanlige...Om der er en anden paragraf jeg kan hevise til...eller

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:44

David Brodin Larsen:
2 % holder ikke...

Gør den aldrig det, selvom det er noteret på fakturaen?

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 11:47

David Brodin Larsen:
2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold). 

Eller mener du at de 2% ikke holder, så jeg lige så godt kan få forklaret kunden dette, og at man skal holde sig til procesrenten?

Faktuaren er forøvrigt B2B

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 08:45

bumb

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 14:02

TuttiFreddy:

David Brodin Larsen:
2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold). 

Eller mener du at de 2% ikke holder, så jeg lige så godt kan få forklaret kunden dette, og at man skal holde sig til procesrenten?

Faktuaren er forøvrigt B2B

Er det evt. andre Amino´er, der kan svare på dette?

På forhånd tak

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 14:30

TuttiFreddy:

Ja .. det ville være mit råd, kombineret med konsekvent rykker og inkasso procedure..

Forholdet reguleres af renteloven, og der er mulighed for i b2b forhold at aftale en højere rente, men kigger man på domspraksis så udgør det at man har skrevet en højere rentesats på fakturaen ikke en aftale..

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 18:03

På Forbrugs hjemmeside http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/haandvaerkere/betalingsfrist

finder du følgende formulering:

"Den årlige rente må dog højst være Nationalbankens udlånsrente plus et tillæg på 7%. Denne rente kaldes morarenten (www.nationalbanken.dk).

Vær opmærksom på at mange erhvervsdrivende fastsætter en rente pr. måned, fx 2%, der kan føre til en årlig rente, der er væsentligt højere end den tilladte. Det er ikke lovligt at opkræve denne høje rente."

Det er altså ikke lovligt at opkræve 2 % i rente pr. måned, hvis det stiller forburgeren ringere end ved at bruge den lovlige morarente.

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Oct 10
Skrevet kl. 15:01

Birte Andersen:

På Forbrugs hjemmeside http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Bolig-og-fritid/haandvaerkere/betalingsfrist

finder du følgende formulering:

"Den årlige rente må dog højst være Nationalbankens udlånsrente plus et tillæg på 7%. Denne rente kaldes morarenten (www.nationalbanken.dk).

Vær opmærksom på at mange erhvervsdrivende fastsætter en rente pr. måned, fx 2%, der kan føre til en årlig rente, der er væsentligt højere end den tilladte. Det er ikke lovligt at opkræve denne høje rente."

Det er altså ikke lovligt at opkræve 2 % i rente pr. måned, hvis det stiller forburgeren ringere end ved at bruge den lovlige morarente.

Er jeg med på når vi snakker b2c, men her drejer det sig om b2b

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)