Håber der er en behjælpelig advokat, der vil hjælpe med flg.: Jeg hjælper mine kunder med at lave betalingspåkrav. Min kunde har denne formulering på sine fakturaer: "Ved betaling efter forfaldsdato beregnes 2% pr. påbegyndt måned...etc..." Normalt plejer jeg at slutte inkassovarsel af med teksten: "Vi gør opmærksom på, at der under alle omstændigheder påløber renter af vort tilgodehavende med procesrenten, p.t. 8,30 % p.a., 30 dage fra fakturadatoen, jf. rentelovens § 3, stk. 2, jf. § 5." Hvilken formulering kan anbefales i stedet for, når nu der opkræves de 2% i stedet for procesrente? Er der en anden paragraf, der kan henvises til, eller holder den nævnte også i dette tilfælde? På forhånd tak |
2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold). Tilgengæld behøver du ikke vendte 30 dage, hvis forfaldstidspunktet er angivet på fakturaen.. Jeg anvender normalt formuleringen "Beløbet forrentes fra forfaldsdato med rente svarende til procesrente"
Vh. David Brodin Larsen