| Håber der er en behjælpelig advokat, der vil hjælpe med flg.: Jeg hjælper mine kunder med at lave betalingspåkrav. Min kunde har denne formulering på sine fakturaer: "Ved betaling efter forfaldsdato beregnes 2% pr. påbegyndt måned...etc..." Normalt plejer jeg at slutte inkassovarsel af med teksten: "Vi gør opmærksom på, at der under alle omstændigheder påløber renter af vort tilgodehavende med procesrenten, p.t. 8,30 % p.a., 30 dage fra fakturadatoen, jf. rentelovens § 3, stk. 2, jf. § 5." Hvilken formulering kan anbefales i stedet for, når nu der opkræves de 2% i stedet for procesrente? Er der en anden paragraf, der kan henvises til, eller holder den nævnte også i dette tilfælde? På forhånd tak | 
2 % holder ikke... det er der en righoldig domspraksis omkring (absolut ikke i forbrugerforhold og stort set heller ikke i erhvervsforhold). Tilgengæld behøver du ikke vendte 30 dage, hvis forfaldstidspunktet er angivet på fakturaen.. Jeg anvender normalt formuleringen "Beløbet forrentes fra forfaldsdato med rente svarende til procesrente"
Vh. David Brodin Larsen

Bliv gratis medlem
  Bliv gratis medlem

Opret bruger
Opret bruger