Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA. erhverv og bolig, skal man låne i selskabet eller låne til selskabet for eventuel køb af hus med bolig og erhverv?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino,

jeg håber at kunne få lidt hjælp, godt råd, til følgende:

Jeg er den daglige leder af et lille smba og vi har overvejet at købe et ældre hus med et værksted, med bolig og erhverv. Desværre har vi ikke nok penge i selskabet til at det kan købe det alene. Ej heller at vi som privatpersoner kan skabe kapital nok. Så hvad er mest fornuftigt:

1: at låne penge i smba'et og selv lægge resten til at private midler og købe det som privat bolig og leje erhvervsdelen ud til smba'et?

2: det omvendte, at låne selskabet pengene og leje boligen af selskabet? det er meningen at produktionen skal foregå i erhversdelen.

Så har jeg et helt anet spørgsmål. Kan det svare sig og er det muligt og lovligt, at omlægge smba'et til et anpatselskab (Aps.) og vil der være nogle fordele ved det i givet fald?

Mvh

Jens O.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1+2 Det er hip som hap

Nej et SMBA kan ikke omlægges til SMBA. Skal lukkes på normal vis.

 

MvH

Peter

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Min vurdering er at det bedst vil kunne betale sig at lade selskabet købe ejendommen, på den måde vil selskabet få fuldt fradrag for renteudgifterne og lejen af boligdelen vil kunne fastsættes fornuftigt (men ikke urealistisk lavt, det vil skat få øje på).

Fordelen ved et ApS frem for et smba er at man undgår problematikken omkring at der skal være flere aktive deltagerer i et smba, derudover undgår man selvfølgelig det negative ry som nogen har forsøgt at skabe om smba selskaber.. omvendt så er smba selskaber væsentligt mindre lov regulerede end ApSér. Hvis du ønsker et ApS ville mit forslag nok være at lade smba selskabet stifte det og anvende det som driftselskab mens smbaet får en rolle som holdingselskab.

Vh. David Brodin Larsen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens O.

Indledningsvis kan kun sige, at jeg simpelthen ikke fatter de foregående svar på dit spørgsmålSurprise

Det vil efter min bedste overbevisning være en klar fordel at købe ejendommen i personligt regi, idet der er tale om blandet ejendom.

Herved vil erhvervsdelen kunne udlejes til selskabet, hvorved du som person bliver kategoriseret som udlejer af fast ejendom. Dette bevirker igen, at du for den erhvervsmæssige del af ejendommen vil kunne anvende Virksomhedsskatteordningen eller Kapitalafkastordningen til en skatteoptimering og skatteplanlægning for denne del af ejendommen.

For den private del af ejendommen, når den anvendes som din egen bopæl, så vil du ved et senere salg kunne undgå at betale skat af en eventuel fortjeneste på denne del af ejendommen. Endvidere undgår du også, som privat ejer, at skulle beskattes efter de rimelige skarpe beskatningsregler, der er gældende for fri direktørbolig.

Hvis du lader selskabet overtage ejendommen, så vil skatteværdien af renteudgifterne kun udgøre 25% (Ved privat eje er det ca. 32-33%), så alene her er der et skattemæssigt provenutab!

Der skal følgelig foretages nogle konkret beregninger, men som udgangspunkt er det ikke optimalt at lade selskabet overtage ejendomme, hvor indehaveren skal anvende denne eller en del af denne til privat beboelse.

Tonny

Tilmeldt 1. May 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, det var pænt af dig.

mvh

JOB

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)