Hej Nanna,
Nu er det jo to meget forskellige brancher vi beskæftiger os med ;-) For mit vedkommende har det handlet om at spotte, hvornår det begynder at blive træls, uoverskueligt og motivationen begynder at dale.
Min motivation begynder at falde når jeg ikke får gjort tingene. Ofte er det små, irriterende ting, der skal ordnes - vi kender det fra privatlivet: når opvasken har stået det samme sted i et par dage og man burde have gjort noget ved det. Så når jeg begynder at synes det hele er lidt træls og uoverskueligt, så handler det så- og simpelt om at 'hanke op' i mig selv og få gjort noget ved de ting, der synes belastende og som er skyld i den faldende motivation.
Du har i øvrigt ret i det med at bo alene. Jeg bor selv ikke alene og drøfter ofte problemstillinger (og frustration.. faktisk primært frustration ;-)) med min bedre halvdel. Hvis ikke jeg havde hende, så ville jeg drøfte disse ting med nære venner og/eller familie - alt efter hvem jeg synes lytter mest til det jeg fortæller dem.
Til de mere tekniske (for mit vedkommende) problemstillinger bruger jeg diverse forums. Der må også være forums, hvor man kan snakke frit om dét at være selvstændig - f.eks. på Amino hér ;-)
Anyway, det var bare hvad jeg lige kom i tanke om. Det kan nok opsummeres til: få de frustrerende, ophobende ting ud af verden, så hurtigt som muligt.
Mvh. Bo