Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en førtidspensionist være selvstændig?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen.

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har et spørgsmål til jer.

Kan en førtidspensionist være selvstændig med et cvr nr uden at det røre hans pension.

Håber at i kan hjælpe mig

Venlig hilsen

Fra Nyborg
Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 48
Fra  Rasmusboldt.dk - Video og foto produktion Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan du godt, du kan dog ikke tjene så meget ved siden af førtidspensionen.

Beløbet du må tjene er afhængig af hvor mange penge din husstand tjener om året, så vend det med din sagsbehandler.

Med venlig hilsen

Rasmus 

Tilmeldt 15. Mar 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok tak for dit svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Dogan Revision:
Kan en førtidspensionist være selvstændig med et cvr nr uden at det røre hans pension.

Jeg troede faktisk en på førtidspension var en person som skulle en masse igennem, bl.a arbejdsprøvninger osv og på den måde bevise han/hun ikke kunne forsørge sig selv pga skavanker eller lign. hvis man starter som selvstændig bør pensionen vel i såfald bortfalde idet der er kommet nye boller på suppen så at sige, alt andet ville vel være konkurrence forvridende idet "pensionisten" allerede havde en gratis indkomst.

Intet forbavser mig dog ved det danske system længere og jeg undre mig over du ikke bare spørger din sagsbehandler eller pågældende person gør dette.

Vedr. dit spørgsmål ville jeg antage der skete en eller anden form for modydelse, alt andet ville være p.... på hårdtarbejdende danske skatteydere.

Mvh

HH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Hansen:

Dogan Revision:
Kan en førtidspensionist være selvstændig med et cvr nr uden at det røre hans pension.

Jeg troede faktisk en på førtidspension var en person som skulle en masse igennem, bl.a arbejdsprøvninger osv og på den måde bevise han/hun ikke kunne forsørge sig selv pga skavanker eller lign. hvis man starter som selvstændig bør pensionen vel i såfald bortfalde idet der er kommet nye boller på suppen så at sige, alt andet ville vel være konkurrence forvridende idet "pensionisten" allerede havde en gratis indkomst.

Intet forbavser mig dog ved det danske system længere og jeg undre mig over du ikke bare spørger din sagsbehandler eller pågældende person gør dette.

Vedr. dit spørgsmål ville jeg antage der skete en eller anden form for modydelse, alt andet ville være p.... på hårdtarbejdende danske skatteydere.

Mvh

HH

Folk der bliver tilkendt en førtidspension idag er ude af stand til at arbejde. Hvis vedkomne kan arbejde to timer om dagen hedder det fleksjob.

Tingene kan ændre sig, så vedkomne kan arbejde lidt. Og nogle førtidspensioner er heldige at få et job på få timer om ugen, under specielle vilkår. Derfor er det også tilladt at tjene ca 60000 kr. om året uden det går ud over førtidspensionen. Hvis vedkomne tjener mere end de ca. 60000, vil indkomsten blive modregnet i pensionen.

For at drive selvstændig virksomhed eller ha' en anden form for job, skal en førtidspensionist kunne dokumentere at vedkomne kun arbejder nogle få timer om måneden. Arbejder vedkomne meget vil vedkomne midste retten til førtidspension.

Det er sundt at komme ud blandt andre og have en kontakt til arbejdsmarkedet, og nogle kan skabe et job med specielle vilkår for dem selv og tjene lidt som selvstændig, uden de ville kunne passe et ordinært job.

Jeg kender flere virksomheder, som har en førtidspensionist ansat nogle timer om ugen, hvis opgave er at tømme skraldespande på kontorerne og fylde papir på kopimaskinen og lign. I mine øjne tager disse virksomheder et socialt ansvar.

At holde alle førtidspensionister ude af arbejdsmarkedet, er en naiv konservativ holdning, som forhåbentlig er baseret på uvidenhed.

Ja, en førtidspensionist kan godt være selvstændig. Indkomsten skal indberettes til kommunen, som al anden indkomst.

Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Findes der nogen konkrete eksempler på førtidspensionister som har startet hobby virksomhed op efter den nye reform ? Dvs. som kan arbejde nogle få timer om ugen og hvor det rent faktisk er blevet til virklighed i samråd m. kommunen ?

Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige præcis, Karsten Sønderup :) det er nemlig ansvar både af virksomheden men helt sikkert også af førtidspensionisten, efter min mening.

Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Hansen:

Jeg troede faktisk en på førtidspension var en person som skulle en masse igennem, bl.a arbejdsprøvninger osv og på den måde bevise han/hun ikke kunne forsørge sig selv pga skavanker eller lign. hvis man starter som selvstændig bør pensionen vel i såfald bortfalde idet der er kommet nye boller på suppen så at sige, alt andet ville vel være konkurrence forvridende idet "pensionisten" allerede havde en gratis indkomst.

Intet forbavser mig dog ved det danske system længere og jeg undre mig over du ikke bare spørger din sagsbehandler eller pågældende person gør dette.

Nu er det et gammelt indlæg, men da den kommer op på google, vil jeg lige addere dette.

Du får førtidspension hvis du er ude af stand til at være selv forsørgende igennem erhverv. Dette betyder *ikke* at personen er uden arbejdsevne. Derfor må man godt arbejde af forskellig karakter, specielt når det er før 2013 reglerne.

Man skal også lige huske på at det ikke er alle former for arbejde og aktiviteter der kan overføres til en reel erhvervs arbejds evne. I dag kan man få flexjob ned til lave timer, men du kan stadig godt få pension og have evnen til at lave noget. (f.eks. skånejob, frivilligt arbejde, selvstændigt arbejde)

Men reglerne er bare meget åbne for fortolkninger, så derfor er folk meget nervøse med hvor meget de lige involvere sagsbehandlere eller det kommunale system, da enhver henvendelse bliver permanent adderet til ens journal.

Tilmeldt 26. Jun 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,3 stjerner givet af 3 person

Hey HH

Borgere på overførselsindkomst yder skat på lige fod med alle andre; betaler altså til 'fællesskabet', og er dérfor IKKE på en 'gratis indkomst'!!

Jeg håber, du aldrig får behov for at være på overførselsindkomst, for du ville da bukke under rimelig hurtigt....

Din holdning er fuldstændig hul i hovedet - beklageligvis er du ikke den eneste, der udviser mangel på empati med andre mennesker...

Med venlig hilsen,

MB

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

monica.scheuer:

Hey HH

Borgere på overførselsindkomst yder skat på lige fod med alle andre; betaler altså til 'fællesskabet', og er dérfor IKKE på en 'gratis indkomst'!!

Jeg håber, du aldrig får behov for at være på overførselsindkomst, for du ville da bukke under rimelig hurtigt....

Din holdning er fuldstændig hul i hovedet - beklageligvis er du ikke den eneste, der udviser mangel på empati med andre mennesker...

Med venlig hilsen,

MB

Har du oprettet en profil for at skrive det misforståede lort på et 5 år gammelt indlæg?

Den skat en førtidspensionist betaler, er egentlig bare tilbageførsel af skatten, som andre har betalt, og som bruges på overførselsindkomst.

Hvis man kan drive erhverv og samtidig får en gratis indkomst, i form af af den skat, som medborgere har betalt, så får man en unfair konkurrencefordel.

Hvis du er så fresh, klog og energisk, så få dig et job, og forsørg dig selv.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)