Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af fysisk butik i denne tid - er det muligt?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

For godt et år siden var vi 15 medlemmer af Amino der fandt sammen omkring et fælles projekt vedr. drift af fysiske butikker. Præmissen var, at vi som netværk skulle støtte op omkring hinanden, og på den måde skabe et fællesskab som kunne overvinde de knaster som detailhandelen bakser med i disse år. Omkring hver 7.de butik har økonomiske tal hvor det mere er indehaveren end økonomien der holder forretningen åben, og i 2012 forventes lukningerne af detailbutikker for alvor at blive mærkbar i gadebilledet.

Årsagerne er mange, - herunder også en stigning i antallet af detailbutikker for 4-5 år siden - men der er ingen tvivl om at udfordringerne for fysiske butikker gennem konkurrence med internethandelen og danskernes øgede rejseaktivitet som følge af de billige flybilletter til storbyer rundt i verden, gør et kraftigt indhug i de fysiske butikkers omsætning. Forbrugernes tilbageholdenhed ved at bruge penge - den nuværende krise - vil jeg dog anse som generel for alle typer virksomheder.

Vi har i netværket ikke fundet de vises sten, men vi har dog alligevel gjort tingene en smule anderledes, og derfor vil jeg gerne benytte denne mulighed for at gøre en slags status, nu hvor jeg som den sidste er ved at gøre klar til åbningen af min egen lille butik i netværket.

Kort fortalt har vi lavet et slags kollektiv. Hvert eneste medlem har haft besøg af en økonomisk rådgiver, og de enkelte husholdninger er gennemgået. Realkreditter er omlagt, forsikringer gennemgået og daglige indkøb er sat i system. I gennemsnit har hvert medlem kunne spare omkring 50.000 kr. årligt - penge der ellers blot ville være ”forduftet” - og disse penge er indbetalt i vores andelskasse. 750.000 gode danske kr. er gratis leveret til butikkerne, til brug for forskellige kunderelaterede aktiviteter.

Selve opstarten af forretningerne, - indkøb af varelager og butiksindretning samt salgslokaler er udlagt til en fælles indkøbscentral, - ejet i fællesskab af de 15 forretninger. Der er lagt budgetter og forretningsplaner, og igen er alt hvad der har kunnet indhentes af besparelser gennem forhandling, været fordelt således at 10% er gået til forretningen selv, yderligere 10% til lønninger/provision til indkøbscentralen, - og de resterende 80% til andelskassen. På den måde har vi faktisk haft en kapital på knap 2 mill. kroner at gøre godt med.

På Amino kører debatten jo tit på begreber som online og offline. Debatterne får nærmest en religiøs karakter, men hvis man tænker sig lidt om, så lægger vi jo som forbrugere vore penge såvel i e-handlen som i de fysiske forretninger. Det er faktisk muligt at få leveret sine dagligvarer til døren, bestilt og betalt på nettet, - men alligevel er der jo kø i supermarkedet. I hvert fald når jeg handler. Jeg ender endda altid i den kø hvor kassebonnen skal udskiftes, eller en servicemedarbejder skal tilkaldes fordi kunden før mig ikke har fået de 2 kr. i rabat på gulerødderne som lovet i tilbudsavisen. Alligevel så står jeg der igen næste gang køleskabet skal fyldes op.

Vi har derfor brugt vores penge, - ikke på rabatter - men indkøb af oplysninger omkring hvad der kunne få kunderne ind i vores butikker. Vi har med vilje slet ikke lavet rabat eller billigere priser som en valgmulighed, - istedet har vi fået kunderne til at svare ud fra en række andre parametre.

Nu kan du jo prøve at gætte med: hvad er det man kan få i en butik som man ikke kan få på nettet?

Svaret er ret enkelt, (men løsningen kompliceret). Har du svaret? Okay! Svaret er jo den fysiske oplevelse. Duftene, berøringen, og mennesket foran dig, - ekspedienten.

Derfor har vi faktisk brugt pengene på at uddanne os selv, - som sælgere. Vi har været i New York (USA) og solgt pølser på gaden, i London og demonstreret legetøj i et stormagasin, og vi har optrådt og serveret på et teater. Kort fortalt, så er den eneste ting du med 100% garanti ikke kan få på nettet, - den fysiske kontakt - blevet optimeret så selv den mest inkarnerede SEO-nørd må indrømme at at Google er vand ved siden af.

Jeg vil prøve senere - måske på en Aminoblog - at fortælle noget mere om hvordan vi så rent faktisk får folk ind i butikkerne så at de kan opleve disse fantastiske ekspedienter.

Nu kan du jo prøve at gætte svaret selv, - men jeg kan godt løfte sløret for at det faktisk er lige så enkelt som det svar du gættede sidst.

Vi ses

Michael

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)