Det drejer sig om en Webshop, jeg gerne vil købe. Den nuværende ejer har beregnet prisen udfra model 1 - men nu har jeg snakket med nogle som mener at det er en alt for høj pris og at man skal beregne prisen ud fra model 2.
Aha jeg forstår. Du vil købe en webshop som allerede har omsætning! :)
Synes model 1. virker meget dyr. Det vil i teorien betyde du først tjener pengene ind efter 3 år hm.
Og model 2. synes jeg virker lidt flyvsk (er det et ord? :P) omsætningen siger jo ikke så meget af forretningen success. Du kan jo have en millionomsætning uden at tjene noget.
Hvis jeg vil dig ville jeg prøve at forhandle om en reel pris, og ikke efter en prismodel. Selvfølgelig kan modellen give et billede af prisen. Men det handler vel bare om hvor gode dine forhandlingevner er, og få sparket prisen ned på et niveau du kan følge med på.
Det kan være meget svært at værdisætte en webshop, en ting er omsætning og resultat, en anden ting er potentiale og fremtidig indtjening.
Med mindre shops er det vanskelligt at bruge en skabelon for udregning, jeg tror mere at du skal se på hvad shoppen er værd for dig, kan du øge omsætningen/overskuddet, eller passer den med en eksisterende forretning som du driver, der kan være mange faktorer som fastsætter prisen.
Sælger vil naturligvis gerne have en høj pris, men det skal også være realistisk, og hvad med løn, er det en del af overskuddet eller ?