|
Har lige fundet mit næste kamera: http://www.harlem-13-gigapixels.org/ Med venlig hilsen RENEGADE |
13 gigapixel kamera
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Med venlig hilsen
René Nielsen
|
(Lidt til højre i billedet og så næsten i bunden) Det er godt nok en vild opløsning... |
|
Bilen til venstre for damen er også gennemsigtig :p Men hold da op en opløsning ja! |
|
Så vidt jeg lige kunne se er opløsningen på selve kameraet kun 12 MP ;) At den så bliver det højere når man tager flere tusind billeder og sætter sammen er noget andet. Jeg tror ligeledes det er der i skal finde forklaringen på gennemsigtige objekter. But I dont know. Der har været udført lignende eksperimenter før. |
|
- Så der er nok et par billeder, der har overlappet hinanden. |
|
Hej ja så valgte jeg at vende tilbage til forummet her. Hvis du skal op og have et kamera der skulle have reel opløsning på 12 GP. (altså selve linsens opløsning, også kaldet Cmos el. CCD) så snakker vi adskillige 100 tusindere, nej de andre har ret det er et kamera der har en cmos på 12 MP, hvilket også er højt, og efter billedet af kammeraet så er et digitalt spejlrefleks, så det skal nok ligge fra 15-20.000,- hvis det forslår. Det at den kan komme op på 12 GB er via det man kalder interpolering, helt hvordan det rent teknisk foregår er jeg ikke helt inde i, men det reelle billedet du tager er på 12 mp, men kameraet beabejder så billedet digitalt, så du får en kunstig opløsning på 12 GB. Hvor er mange mennesker blevet snydt når de på auktioner tror at de køber et kamera på 10 - 12 mp til 1200,- men læser ikke at cmosen kun er 3,1 mp, jeg har selv et liggene på mit lager og det lydder så godt 8 x zoom og 12 mp opløsning, men de tal er faktisk kunstige, i den forstand at det alt sammen er digitaliseret. så kig lige en ekstra gang på specifikationen, det i skal gå efter er cmos på min. 5 mp og så at det har optisk zoom. så går det ikke helt galt |
|
KB-> Du har ret i, at langt de fleste oplyste opløsninger på digitalkameraer er en afspejling af den interpolerede opløsning (teknisk set "gætter" kameraet sig til de pixels, som ikke "er der" gennem forholdsvist avanserede algoritmer). Og generelt set, så er en interpoleret opløsning som at puste ud af vinduet. Den er intet værd. Et kamera som sådan har en faktisk opløsning på x MP og hvis du vil forøge denne opløsning, så er der altså kun interpolering tilbage. Og det gør Photoshop sandsynligvis langt bedre end kameraet. Der findes dog interpoleringsteknikker, hvor kameraet selv tager flere billeder af samme motiv og benytter de ekstra data til at interpolere "lidt bedre" end gætværk. I reglen, så skal forhandlere oplyse den faktiske opløsning i salgsannoncer. Og så er opløsning ikke en prut mere værd end antallet af Gigahertz, som din computer kører med. For uden en ordentlig linse og en sensitiv CMOS samt korrekt styring af hvidbalance og ISO, så kan du ikke tage gode billeder, selv med et 1 mia GP kamera. De 13GP, som vises i linket, er ikke interpoleret. Det er resultatet af stitching - altså den teknik, hvor man samler flere billeder til et. Problemet med denne teknik (hvis man kun har 1 kamera) er, at det ikke er hensigtsmæssigt at tage billeder af noget, som bevæger sig. For så optræder der disse "spøgelser", som også ses på billedet. Et eksempel på stitching er Google Earth. For der er nemlig ikke bare taget 1 stort billede af hele jorden og interpoleret. Det er en serie af mindre billeder, som er sat sammen. Men temmeligt imponerende, trods alt :-) Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
|
Man kan også se mere om gigapixels her: http://www.gigapxl.org/ Edit: eller skal vi bare sige megapixel :) Med venlig hilsen RENEGADE |
Med venlig hilsen
René Nielsen
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Bliv gratis medlem