Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække momsen fra min computer i en virksomhed og bruge den som aktiv i en anden?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Helsingør
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. 

Det er sådan at jeg har købt en ny computer for en måneds tid siden.
Jeg bruger kun min nye computer til at arbejde og jeg vil gerne trække momsen fra nu her når der skal indberettes.
Men jeg står og skal til at oprette en ny virksomhed som skal være et ApS selskab, men da jeg ikke har alle 80.000 kr vil jeg gerne bruge min computer som et aktiv.

Er det overhoved muligt at trække momsen fra i min virksomhed når jeg skal bruge den som aktiv i en anden virksomhed?

Fra Helsingør
Tilmeldt 24. Nov 09
Skrevet kl. 22:51

Er der slet ingen regnskabs freak der kan svare på det?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:03

Hej

Hvis du påtænker at foretage en såkaldt skattefri virksomhedsomdannelse, så kan du udmærket fratrække momsen i din enkeltmandsvirksomhed inden omdannelsen.

Hvis du derimod vælger at overdrage computeren, så kan du følgelig fratrække momsen ved anskaffelsen, men sælger den efterfølgende til selskabet, hvorfor du skal tillægge moms ved salget, hvis din enkeltmandsvirksomhed fortsætter.

Hvis du i forbindelse med stiftelsen af selskabet overdrager samtlige aktiver til selskabet, så skal der ikke afregnes moms i forbindelse med overdragelsen.

Hvis der er moms ved overdragelsen til selskabet, så vil selskabet få et tilsvarende fradrag for momsen.

Det er vist dækkende for de forskellige måder at overdrage en computer til et selskabStick out tongue

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04

Det korte svar er nej - hvis din personlige selskab (som jeg opfatter det) står for købet og trækker momsen, så ejer det selskab computereren hvis ikke det CVR skal omdannes til ApS'et.

MEN - jeg synes der ligger en del mere i spørgsmålet som sikkert kan besvares bedre af revisorer og eksperter herinde, og jeg synes først og fremmest du skal ha klarhed over:

Skal du oprette et ApS på basis af dit nuværende CVR som skattefri virksomhedsomdannelse, eller skal du ha begge - og hvad er bedst for dig?

Du skal også ha klart hvordan du får skaffet værdi for de 80 t i et aps - du har computeren - men har du resten - eller skal aktiverne vurderes og en revisor skal stå inde for det? - Du skal nok ha kontakt med rådgivning om disse ting i meget større detalje

Hov Tonny fra erhvervskonsult har jo svaret medens jeg gjorde det - og har han tid, kan han givet guide dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingør
Tilmeldt 24. Nov 09
Skrevet kl. 23:19

Hej Tonny og John

Mange tak for jeres svar.

Landet ligger sådan at jeg har en enkelmandsvirksomhed som jeg har købt computeren i. Men da jeg skal til at oprette et nyt ApS firma med nogle venner vil jeg gerne ligge den computer ind som aktiv som jeg har købt i min enkelmandsvirksomhed. Vi har allerede lagt 55000 kr. men vi mangler lige det sidst og da min nye computer ikke lige frem har været billig er det vigtig for mig at jeg får momsen tilbage da den kun bliver brugt til arbejde. 

Jeg skal bare lige have forstået helt præcis hvordan jeg kan gøre :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)