Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat: Juridisk hjælp til forældrekøb søges.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal snart ud af vagten og flytte til Aarhus for at studere her de næste fem år.

I forbindelse med min flytning har vi kigget på et såkaldt forældrekøb, men vi er begyndt at få færden af, at jeg måske får et skattesmæk der næsten er på størrelse med min indkomst, hvis mine forældre investerer i en lækker lejlighed og derfor søger jeg noget hjælp fra en venlig person med viden om emnet eller en juridisk baggrund. Vi har selv forsøgt at læse os frem til, hvordan tingene hænger sammen, men det synes meget løst og sløret (Typisk Skat).

Mine forældre er som udgangspunkt ikke interesserede i at drage økonomisk fordel af forældrekøbet, de ønsker blot at holde omkostningerne på et acceptabelt niveau, sådan at lejligheden fortsat er rentabel.

1) Er der mulighed for, at lejligheden blot er endnu en bolig for os, som jeg bor i? Her mener jeg altså ingen husleje og alle faste omkostninger holdes den person der står på skødet (min far i dette tilfælde). 

2) Det er vores opfattelse, at hvis vi fastsætter en kunstigt lav leje, så vil det give et skattesmæk såfremt vi undersøges af Skat (hvilket hele vores familie bliver hvert år af særlige grunde). Hvordan finder vi ud af, hvor lavt lejen kan sættes og hvad markedslejen for en bestemt lejlighed er?

3) Er der nogen forskel på hvorvidt jeg bor i en to- eller treværelses lejlighed? Vi kigger gerne på noget i omegnen af 80 m², men hvis en treværelses værdisættes højere end en toværelses, kan vi vi så bare rive en væg ned og få lejligheden omregistreret som en toværelses?

4) Hvilke smuthuller findes der? Vi har snuset os frem til, at jeg kan modtage 57800 årligt uden at skulle betale gaveafgift af beløbet, men det dækker ikke nødvendigvis min leje, såfremt jeg skal betale præcist det som en treværelses i området koster på det private lejemarked. Er der metoder til at "smugle" penge over på min side, sådan at jeg kan betale pengene tilbage til mine forældre?

5) Fortæl alt hvad i ved eller bare hvad i gider - jeg mangler hjælp her

Mvh. C. Thyssen. 

Tilmeldt 27. Jan 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt at i kan få et skattesmæk såfremt at leje sættes kunstigt lavt. Lejen skal fastsættes til markedslejen som du kan finde ud af ved at henvende til til en lokal ejendomsmægler eller det lokale huslejenævn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak, der var jo svaret på ét spørgsmål allerede :)

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan læse en del mere om forældrekøb her. Der står også en smule om arveforskud, de forskellige skatteordninger, der kan vælges, og andre sjove ting og sager relateret til forældrekøb.

Og velkommen til Aarhus - her er fantastisk både at bo og studere, kan jeg forsikre dig for! Wink
 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)