Hejsa Jeg har et dansk holding selskab, som ejer anparter i et Dansk firma (ApS). Der er ingen beskatning på evt udbytte fra det danske firma til mit holding selskab. Jeg er bosiddende i Bulgarien, så hvis jeg tager udbytte ud af mit holding selskab hvor bliver jeg så beskattet? Og hvis svaret er Danmark er der så nogen fordel i at flytte mit danske holding selskab til Bulgarien inden jeg tager udbytte ud eller oprette et Bulgarsk selskab som så ejer det danske eller en anden mulighed? Mvh |
Hej Peter,
Det var da utroligt at ingen har givet dig et svar på denne.
Hvis du tager udlodning ud af dit danske holdingselskab skal der som udgangspunkt indeholdes kildeskat på udbytterne. Den danske kildeskat kan ikke overstige 15 pct. af bruttobeløbet, jf. art. 9 i dobbeltbeskatningsaftalen mellem DK og Bulgarien. Bulgarien beskatter så vidt jeg ved udbytter der oppebæres fra udenlandske selskaber med 5 pct. Dobbeltbeskatning lempes i Bulgarien efter den såkaldte credit-metode, dvs. at du reelt slippet med de 15 pct. som betales i DK.
Så vidt jeg ved beskatter Bulgarien ikke udlodninger fra selskaber, der er hjemmehørende inden for EU/EEA, og så vidt jeg kan se vil en lille omstrukturering kunne minimere din skat. Danmark beskatter ikke udbytter til (moder)selskaber der er hjemmehørende inden for EU eller i en stat, der har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Ved at have et bulgarsk selskab som første modtager kan du dermed undgå dansk kildeskat - det kan du ikke hvis det er en fysisk person (dig) der modtager udbytterne. Herefter skal du kun betale bulgarsk skat på udlodningerne, dvs. de 5 pct.
Dvs. at du for at opnå en optimal struktur skal have sat et bulgarsk selskab ind mellem dig selv og det danske driftsselskab. Det kan gøres på flere måder, herunder også uden skattemæssige konsekvenser for dig.
Håber du kan bruge ovenst. og god vind med det!!
/Banditten