Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Læse hastighed, antal ord pr. minut

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoér

Ja jeg er kommet frem til at mit ynglings emne, sikkerhed for langt de fleste er rimelig kedeligt :)

Da jeg er ved at starte en blog omkring netop dette, ønsker jeg at begrænse mig, så mine artikler bliver langt mere "spiselige" og overkommelige. Faktisk bør det hele være overstået på et minut. Altså det må max tage et minut at læse teksten eller se videoén.

Det giver selvfølgelig en del flere artikler, til gengæld er det mere specifik, og det tvinger mig til at droppe snik snakken.

Mit spørgsmål er, hvad er den gennemsnitlige læse hastighed for en almindlig læser? Nogen der ved det?

Det er fagspecifikt, men bestemt ikke svært forståeligt!

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 21:53

Hejsa

Har du prøvet google? Det er massevis på nettet om læsehastigheder, teksters sværhedsgrader o.m.a.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:01

For voksne mener jeg (er ikke sikker) den er på 300-400 ord.

Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 22:34

Arh kommer sku an på hvor hurtigt du læser! JEg er 14 snart 15 og læser 264 i min. og det er meget!

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:46

Han spørger også om gennemsnittet. Og nej 264 er da på ingen måde hurtigt... Jeg går i 9. og da vi for 1-2 år siden blev testet, var gennemsnittet over det der, hvis jeg husker rigtigt. Der var i hvert fald mange over (og der sagde testene vist at 400/450+ var hurtigt)

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 22:52

hastighed 500 ord du husk måske kun 50%

hastighed 250 ord du huske 90%

Så er det bedste med den langsomme hastighed for til sidste er for meget mistet og du skal bare læse det igen .

Derved er hastighed ikke det afgørende men hvor meget der huskes bagefter

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dygtige kan sagtens få det hele med ved omkring 400-500 ord. Jeg googlede det lige før, og der er undersøgelser, der viser, at op til 900 ord i minuttet, kan man "læse det hele", men efter omkring ca. 500 ord er det en form for skimning, dog ikke i høj grad.

Nogle links jeg har kigget hurtigt på

https://sites.google.com/site/hurtiglaesning/hurtiglaesning

http://www.undervis.dk/dan/laesehastighed/ (bemærk: i 9. klasse forventes det at >alle< kan læse 250+)

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Sprog/Sprogvanskeligheder/l%C3%A6sning/l%C3%A6sning_(L%C3%A6sehastighed) ("En læsehastighed på ca. 300 ord i minuttet er meget almindelig blandt gode læsere...")

EDIT:

Naturligvis er der forskel på, hvad man læser. Hvis man skal analysere det, man læser, gengive det meget detaljeret og tolke samtidig, er læsehastighederne lavere. Det jeg går ud fra her, er at man bare skal læse/forstå.

Fra Struer
Tilmeldt 5. Aug 10
Indlæg ialt: 1118
Fra  MG CONSULTING Skrevet kl. 23:00

Hov var for hurtig ;-) 464 ord i min! Vil sige mellem 300 og 400 også når man er på det punkt vil en normal læset forstå det hvis en mindre god læser skulle forstå det snakker vi 100 - 250 ord

Fra Akureyri
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 144
Fra  Original Iceland Skrevet kl. 23:27

Det er meget normalt at læse 250-300, læser man mere en 500 ord i minuttet, kan man betegnes som hurtiglæser. Hvis det er fagspecifikt og et evt. lidt kompliceret emne, så vil læsehastigheden ofte blive langsommere. Så det afhænger jo også af, hvor svært tekstens indhold er.

Men når folk læser artikler på internettet, skimmer de typisk og springer rundt mellem afsnit osv. En artikel, der tager cirka 1 min. at læse, kan skimmes væsentlig hurtigere, end den læses. Mon ikke bare du skal sørge for at gøre din tekst så læservenlig som muligt.  Afgræns emnet, så du ikke tager for mange emner op i en artikel. Del teksten op i korte afsnit. Lav mellemoverskrifter. Undgå for lange sætninger og alle de andre klassiske "skriv til nettet tricks", som du sikkert allerede kender.

Lidt ekstra info: Kennedy skulle vidst være en rigtig hurtiglæser, mellem 1200 og 3.000 ord min., afhængigt af hvilken kilde man bruger. Han ville kunne læse 5-10 af dine artikler, mens han ventede på nedtællingen til at kunne trykke på den røde knap Geeked

Med venlig hilsen

Kristinn Berg Gunnarsson

Bamboo Revolution - Originale, stilrene bambusure

Fra Købenahvn
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 00:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mads:
Arh kommer sku an på hvor hurtigt du læser! JEg er 14 snart 15 og læser 264 i min. og det er meget!

Så din pointe er at ens læsehastighed afhænger af hvor hurtigt man læser? Aha :-)

Danmarks fedeste Macbook sleeves og Covers.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)