Jeg har uden held forsøgt at gennemskue momsreglerne i forbindelse med produkter købt i DK og solgt i Tyskland.
Så vidt jeg er oplyst, så kan jeg sælgeprodukterne i tyskland uden afregning af moms, såfremt en række forhold er opfyldt, bl.a. at kunden er VAT registreret mv. Men hvordan forholder det sig med indkøbsmomsen på produkterne der er købt i DK. Da jeg ikke opkræver moms fra kunden i Tyskland, kan jeg så få fradrag for den moms jeg har betalt i forbindelse med indkøb i DK?
Tak for dit svar Peter. Men hvordan er det så lige med reglerne for afskrivning? Det omhandlende produkt er laboratorieudstyr og anskaffelsessummen er mindre end 12.300 kr. Hvis jeg lader udstyret indgå som aktiv i min egen virksomhed og anvender det her i forbindelse med virksomhedens udviklingsarbejde, inden jeg sælger udstyret videre (efter ca. 2 uger) kan jeg i så fald foretage en straksafskrivning og benytte fradraget fuldt ud i den skattepligtige indkomst?
Du skal indtægtsføre den pris som du får for udstyret når du sælger det. Nettopåvirkningen i dit regnskab bliver så forskellen mellem den pris du købte det for og den pris som du solgte det til.