Hej, jeg venter på svar fra SKAT, men gerne vil høre jer også.
Jeg bor i Tyskland. Har ingen bolig i Danmark, men mit enmandsfirma har adresse i Danmark. Hvad bestemmer i øvrigt, hvilken adresse mit firma har? Adressen bliver ikke brugt til noget konkret og alt, hvad firmaet laver, foregår over internettet.
Når jeg sender en faktura til et tysk firma, beder de mig om at sende uden moms pga. momsudligning. Er det korrekt?
Altså hvis det var under normale omstændigeheder skulle du ikke tillægge moms men der kan vidst godt være nogle andre forhold hvis du driver dansk firma fra tysk adresse.. Men ja det ved skat nok bedre end jeg gør :-)
Hvis virksomheden har adresse i Danmark burde du skulle sende en faktura uden moms, men som Kristoffer også siger kan der jo være andet der gør sig gældende når du praktisk driver forretningen fra Tyskland. Jeg ville nok afvente svar fra SKAT inden jeg foretog mig noget.
Skal du på café eller bar? Kig forbi dinBarguide.dk først!
Jeg tænker, at det faste forretningssted må være DK, da dit enmandsfirma har adresse i DK, og du skal vel derfor agere efterfølgende, som var du et dansk firma. Blot mit bud :-)