Interessant spørgsmål, som jeg også selv har undersøgt på det seneste ved at lave forskellige forsøg. Min erfaring og fornemmelse for de forskellige sociale medier er som følger:
Twitter:
Meget lidt kendt i Danmark blandt Hr og Fru Jensen. Dog har first movers, teknisk mindede folk, SEO folk m.fl. i den stil en profil og følger andre, men over en periode på en måneds tid fik et af mine velbesøgte mainstream sites kun 4 followers på Twitter, så den retning bruger jeg ikke ret meget tid på udover den automatiske opdatering jeg har sat op.
Google+
Indtil videre er det primært personer med en specifik interesse eller et bestemt erhverv som baggrund, der er på Google+ og jeg synes det er fantastisk godt. Der er ikke så mange Hr og Fru Jensen endnu og det går nok lang tid, inden de kommer - hvis de da nogensinde gør. Der er ikke så meget 'se vores sjove festbilleder' som på facebook, hvilket er helt fint. Folk er mere dedikerede og poster mere 'professionelt'. Det er nemt at følge folk, hvis hobby eller erhverv er interessant og det er hurtigt at starte en cirkel med fx. HDR fotografering, krybdyrhold eller noget helt tredje. Med Search, plus Your World bliver Google+ en stor spiller mht. SEO, så det er bestemt ikke et socialt medie man skal erklære for dødt.
Facebook
Prokrastinationens højborg, hvor både Hr og Fru Jensen er og store virksomheder også. Men, facebook kræver en del arbejde, hvis man vil profilere sig virksomhedsmæssigt og det har jeg valgt ikke at gøre endnu. Der er simpelthen for meget andet jeg hellere vil bruge min tid på indtil videre, men jeg vil ikke afvise at jeg starter noget op på facebook engang. Det skal bare gøres ordentligt og derfor vil jeg hellere vente. Virksomheder laver tit den fejl at de bruger facebook som reklamesøjle og det er der ikke rigtigt nogen, der gider mere. Det skal være vedkommende, sociale postings, der kommer fra et firma og ikke bare en slags digital tilbudsavis, der bliver sprøjtet ud i en ny kanal. Postings, der får folk til at skrive indlæg, deltage i debat og i det hele taget være aktive, er godt for et firma. Men, det er de færreste firmaer, der formår at sætte de resourcer af til det arbejde det kræver.
Husk også at Google og facebook ikke ligefrem er perlevenner. Tænk det ind i din markedsføring.