Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde fra ekstern harddisk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg om et par måneder skal have anskaffet en ny computer. Jeg skal i gang med at installere Xampp og Joomla. Jeg har lige købt en ekstern harddisk, så jeg tænkte på, om jeg kunne installere xampp og joomla på den i stedet for på mit lokale c drev.

Xampp siger godt nok, at den foreslår at det installeres på c drevet, hvis man har sin user account slået til. Den foreslår man slår den fra. Det har jeg også gjort. Så kan det vel være ligegyldigt, hvor det ligger?

Tror I der vil ske konflikter hvis jeg arbejder udelukkende fra min eksterne harddisk, og har xampp og joomla til at ligge på den. Jeg er nemlig bange for, at der går rod i det hele, hvis jeg først skal til at kopiere det hele over fra mit c drev til min eksterne harddisk og så bagefter kopiere det tilbage på c drevet på min nye computer. Jeg har før oplevet at nogle filer kan gå tabt.

Men hvis jeg har det hele i min xampp mappe på mit c drev, tror I så at det hele kommer med, når det skal kopieres over på min eksterne harddisk?

Jeg synes bare, at det er lettere at arbejde med det hele på min eksterne harddisk på nuværende tidspunkt, og så når jeg får den nye computer, kan jeg kopiere det hele over på c drevet på den. Så er jeg i hvert fald sikker på, at den originale fil på den eksterne harddisk stadigvæk virker, hvis der går rod i kopieringen af filerne.

Hvilken løsning ville I foretrække?

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 23:19

Nu er det ikke særligt optimalt at installere programmer på en extern for at flytte den senere til en anden maskine, Det er jo ikke kun i Mappen/programmet --- filerne er..

Der ligger også filer i regestrings databasen.

Nu kender jeg ikke lige til Xampp og joomla, men mener vist det er cms..

Når du nu vil flytte til en ny maskine, kan man så ikke tage en backup af det man har arbejdet med i joomla og importere den på den nye install man laver på den nye maskine.. 

Men hvorfor ikke bestille webhotel på https://meebox.net/da/webhoteller til 10kr i måneden.

Der kan du installere via one click og du har alt dit arbejde et sted.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3533
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:41

Jeg gør det samme, og har aldrig gjort andet, arbejder på en ekstern harddisk, den kan jeg tage med mig hvor jeg nu skal hen, og arbejde videre på den, fx på den bærbare. Jeg bruger godt nok ikke Xampp, men WAMP server.

Du skal installerer Xampp på begge maskiner, og det kan sagtens være på den eksterne harddisk og samme sted, og du skal så i opsætningen af serveren lave nogle indstillinger. samt du skal sørge for at den eksterne harddisk får det samme drevbogstav (Det skal ske før du installerer Xampp), uanset hvilken maskine du arbejder på.

Det du skal gøre er at du i httpd.conf filen finder "DocumentRoot" og sætter den til stien til joomla på din eksterne harddisk. Og lidt længere nede er der en Directory som du skal sætte til den samme sti.

for at ændre drevbogstavet på din eksterne harddisk, skal du ind i kontrolpanel -> Administration -> computeradministration -> Diskhåndtering og der kan du højreklikke på drevet og trykke "Skift Drevbogstav og sti"

MVH Kim

Kim Tetzlaff

🚀 Hastighedsekspert ⚙️WordPress hjemmesider 🎯SEO
Siden 1995 - hjemmeside Udvikling og teknisk optimering af hjemmesider
👉 Mere om mig

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 23:45

fandt lige denne, som du helt sikkert kan bruge til noget :) Da det gør Xamp transportabel, hvilket vil sige at du kan have den hvor som helst, og kun have den der, uden at skulle flytte noget data.

Ved heller ikke hvorfor du vil flytte det tilbage til C drevet. Jeg har erfaret at det er bedre at have alt sit arbejde på andre harddiske end C, da man mindsker risikoen for at miste den data.

http://www.apachefriends.org/f/viewtopic.php?p=159243

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 10:45

Jeg har Meebox, men at bruge one click er udelukket. Er nybegynder i Joomla, og vil gerne lære af mine fejl og have flere forskellige tests liggende. Så bruger Xampp, så jeg kan arbejde lokalt. Desuden skal redweb hjælpe mig med min hjemmeside på et tidspunkt, og så er det ikke ret smart, at det hele ligger på en server hos Meebox.

Nu har jeg læst lidt omkring at have xampp på en ekstern harddisk, og der er folk, som har problemer med at få det til at virke. Det virker lidt kompliceret de ting, man skal ordne.

Hvis jeg har xampp og joomla på min nuværende computer i c-drevet, hvor det selv foreslår at det ligger, er det så muligt at kopiere alle filer over på en ekstern harddisk, når jeg skal have den nye computer, og så kopiere dem tilbage ind på c-drevet på den nye computer.

Jeg er bare bange for, at der sker konflikter. Jeg skal jo stadigvæk downloade xampp på den nye computer. Når det så er kopieret, skal jeg så bare erstatte den nye mappe som hedder xampp i mit c-drev med den fra den gamle computer, hvor jeg har alle mine filer. Kan jeg så være sikker på, at det hele bare virker? Det kan man jo aldrig være. Er noget i tvivl her.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 10:57

Ja du kan sagtens kopiere filerne over, du skal bare også huske at databasen skal kopieres over, ellers vil der ske fejl, og data i joomla vil ikke være der. så husk databasen. Men selvfølgelig er det muligt at gøre det på den måde.

Ellers kan det være du skulle tage et kig på WAMP server i stedet for, så du ikke behøver at flytte på data.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 11:18

Databasen ligger i selve xampp mappen. Så jeg skal vel bare kopiere xampp mappen og erstatte den nye med den gamle?

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 11:25

Thomas :

Databasen ligger i selve xampp mappen. Så jeg skal vel bare kopiere xampp mappen og erstatte den nye med den gamle?

Det kan man sikkert godt, dog kommer det nok an på hvilke versioner du installere på begge maskiner.

MVH Kim

Kim Tetzlaff

👉 Mere om mig

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 11:41

Jeg gør det jeg bruger virtualbox og har datafilerne liggende så jeg bare skal installere virtualbox og så importere den virtuelle maskine ind.

Det giver mig lidt bedre styr på hvad der sker. :-)

Fra Nørresundby
Tilmeldt 12. Nov 08
Skrevet kl. 23:37

Mange tak for jeres svar.

Det jeg helt præcis tænker på, er at jeg installere xampp på min nuværende computer samt joomla i htdocs mappen. Nu begynder jeg så at lave min hjemmeside osv. Når jeg så skal have en ny computer, kan jeg så ikke kopiere alt indholdet i min xampp mappe, og ligge det over på min eksterne harddisk. Jeg skal ikke arbejde fra den eksterne harddisk af. Når jeg så har fået den nye computer, så downloader jeg den samme version af xampp, som jeg havde på den gamle computer. Derefter kopiere jeg min xampp mappe på den eksterne harddisk, hvor mit website ligger og kopiere alt indholdet ind i xampp mappen på den nye computer. Tror I så at alle filerne virker korrekt, når alle tingene er kopieret ind i xampp mappen på den nye computer?

Jeg tænker nemlig også på, at når Redweb skal hjælpe mig, så skal de jo have hele min xampp mappe over på deres computer. Så hvis de downloader den samme version af xampp, som jeg bruger. Så tænkte jeg, at jeg kunne kopiere min xampp mappe over på min eksterne harddisk, og tage den med hen til Redweb, og så kopiere min xampp mappe ind i deres xampp.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)