Jeg har købt en del vare i England her på det sidste, men nu skal jeg så til at bogføre de fakturaer fra leverandøren, problemet er bare at jeg ikke har været opmærksom på at de har sendt fakturaer med engelsk moms (20%), selvom jeg har oplyst mit CVR nr.
Det drejer sig om i alt ca. 2000 kr. i engelsk moms som jeg HAR betalt til dem.
Men spørgsmålet er så hvordan jeg nu bogføre de fakturaer. Om jeg skal ligge 25 % dansk erhvervelses moms overni. det samlet beløb og bogføre det som moms i andre EU lande???
Det korte svar er, at du skal søge den engelske moms tilbage. Men det kan godt tage lidt tid, før du ser pengene.
Ved du, hvorfor de har lagt moms på salget af varer? Måske har de ikke kunne verificere dig på trods af, at du har har oplyst dit cvr-nummer?
Hvis de har lavet en fejl i processen, og vil erkende den, er det hurtigste nok, at de udsteder en kreditnota for hvert varesalg, en kreditering af momsen og nye fakturaer uden den engelske moms.
Og du kan som udgangspunkt ikke fradrage den engelske moms i det danske skatteregnskab.
Er dette tilfældet har du ansøgningsfrist den 30. september i år, hvis momsen vedrører 2011.
Men vedrører momsen 2012, og kun på DKK 2.000 (minimum £295 i moms for en periode på mindst 3 måned og maks. et kalenderår), må du vente med at ansøge om refusion efter kalenderåret 2012.
Men da momsen vedrører dette år, som jeg forstår det, kan du først søge om refusion i 2013, da momsbeløbet er under £295 (du har moms for ca. £220 ved kurs 9,04, jf. Nationalbankens hjemmeside).