Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsulentvirksomhed vs. Lønmodtager

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Jeg er kandidatstuderende og har ca. to år tilbage af mine studier. Ved siden af underviser jeg for en organisation.

Undervisningen er blevet så omfangsrig at jeg frygter at overskride mit su-loft.

Da der er tale om undervisning er der ingen omkostninger forbundet med opstart af egen virksomhed.

Jeg vil derfor vide hvad fordelene er ved at starte en enkeltmandsvirksomhed kontra få den løn jeg får som privatperson.

Hvordan er beskatningen?

Hvornår må jeg trække mine penge ud?

Hvilke ting kan jeg trække fra i skat?

Hvad med SU?

Ellers noget jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak.

Andreas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:50

Jeg ved ikke ret meget om SU! Derfor må du få den del bekræftet af nogle der faktisk har været på SU i deres liv :-)

Men.. Det du må tjene ved siden af din SU vil være det samme uanset hvor indtægt kommer fra - set i min optik.

Du er bare din egen arbejdsgiver kort sagt. Men du kan umiddelbart gøre brug af VSO (Virksomheds skatte ordrningen), hvor du lader det gå til virksomhedsbeskatning (25%) - og så hiver pengene ud når du er færdig med at modtage SU.

Virksomheden kan dække de udgifter du har forbundet med din erhverv/undervisning.

:)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:05

Hej

Ud fra de beskrevne forhold vil jeg vurdere, at du er omfattet af et lønmodtagerforhold, hvorfor opstart af en enkeltmandsvirksomhed ikke vil blive godkendt af SKAT.

Du har således kun en hvervgiver og ingen nævneværdig risiko i forbindelse med udførelsen af dit arbejde.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:09
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:56

Yes..er fuldt ud enig med Tonny.Yes

MvH

Peter

Tilmeldt 13. Apr 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:46

Tak for svarene:)

Lige nu underviser jeg kun et sted og kan derfor godt følge jeres argumenter. Men, hvad hvis jeg begyndte at undervise andre steder, ville der så være fordele ved at føre indtægten fra mit nuværende job som en indtægt som "konsulent" kontra modtage det som almindelig lønmodtager?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34

Tjo  det skulle være hvis du havde en del køb med moms - hvor du kunne trække momsen, men som underviser (vel uden det store indkøb) kan jeg ikke se fordele - måske mere bagdele. Som det er nu som lønmodtager, så klarer arbejdsgiver skatteindberetninger og du får ATP - og feriepenge og måske opsigelsesvarsel - og lønmodtagernes garantifond. Er det ren undervisning, uden vareforbrug osv, og KAN du få det som lønmodtager, vil det være min anbefaling.

Fordelen ud over moms, kunne være, hvis du mener du som selvstændig kan få langt flere jobs og at du ville kunne sætte lønnen, så du kunne dække ferie, atp + dine administrationsudgifter med moms, regnskab, skat og evt. revisor osv - ja så kan det jo være rigtigt at blive selvstændig. Der er IKKE skattemæssige forskelle/fordele

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)