Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afvikling af bl.a. software ved afvikling af grafisk virksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Har nogen erfaring med, hvordan man afvikler bl.a. sin software, hvis man f.eks. nedlægger en grafisk virksomhed?
Jeg har hørt rygter om, at det skulle være problematisk at dokumentere, at man ikke længere er i besiddelse af den software, som man har brugt. I dette tilfælde ca. 30.000 inkl. moms
Men det gælder vel også alt muligt andet software eller hvad?
Skal man simpelthen sælge licensen?
Jeg har f.eks. aldrig set nogen 'brugte licenser' til salg - ?

Jeg er lidt blank på dette område, og egentlig gælder spørgsmålet også for alt andet, man har afregnet moms på (købsmoms) og evt. fratrukket som driftsudgifter.
Skal man selv sælge eller 'hjemkøbe' disse ting til privat brug, hvis man lukker sin virksomhed - og altså uden, at det er noget med konkurs o.lign.?
Hvad, hvis man er startet op og ikke har tjent noget som helst, men dog har fået udbetalt diverse købsmoms på nogle tusinde kroner?
Skal momsen så betales tilbage?

Jeg overvejer at starte selvstændig virksomhed som grafiker, og plusset med cvr- og momsregistrering er jo, at indkøb er 'billige', og kan fratrækkes som drift. Men hvis det nu ikke går, så er det jo lige det. Sidder man så ikke med en masse bøvl?
Jeg kan nemlig også oprette mine jobs som timeansat freelancer uden cvr-nr. og altså uden fordelene. Men jeg tænker alligevel, at det er mere 'sikkert' selv at bekoste det udstyr, der nu skal til, og så ikke skulle afregne noget ved en evt. lukning. Jeg tænker også på a-kassen og den slags.
Har nogen erfaringer eller har fravalgt cvr etc. af lignende grunde? Og altså kort sagt: Hvordan afregner man sinde indkøb/fradrag, hvis virksomheden bare 'lukkes'? 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 12:59

Du kan hjemkøbe virksomhedens aktiver til privat brug. Værdiansættelsen er i henhold til "handel og vandel" - altså den faktuelle værdi det pågældende aktiv i øjeblikket repræsenterer. Det vil sige, den pris, du vil kunne afhænde aktivet til, ved et salg på fx DBA.

- Vedrørende softwarelicenser, er det højt sandsynlig en "personlig" licens specifikt til din virksomhed. Den tror jeg desværre ikke man kan videresælge som en "brugt licens", og derfor må blive afskrevet som et tab for virksomheden. (Denne påstand er jeg dog ikke helt sikker på - så derfor må der lige en revisor-Kurt indover her...)

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Fra  AGIZO Skrevet kl. 13:15
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:03

Hej Simon,
Tak for dine svar - også interessant det med salg af brugte licenser. Et (åbent) tillægsspørgsmål kunne så være, om ikke en 'brugt' licens til f.eks. Adobe CS3 (nu CS6-version) repræsenterer samme værdi, som ved nypris, når man i øvrigt kan tilkøbe opgraderinger.
Som sælger må man jo desuden nødvendigvis fraskrive sig sin aktiveringskode.

Men området er åbenbart temmelig nyt.
Så hvordan, det kan gøres i praksis skal jo nok komme an på nogle erfaringer og mere præcendens fremover.
:-) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Fra  AGIZO Skrevet kl. 13:31

Jeg vil mene, at man skal afskrive en vis %-del af værdien, eftersom CS3 nu er 3 versioner gammel. Man kunne anslå værdien til at være 70% af den oprindelige købsværdi - afhængigt af, hvordan man har tænkt sig at kalkulere på det :-)

Men ja, området er ret nyt, så indtil der ligger en eller flere konkrete sager, kan det være svært at håndtere et faktisk salg.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 17:27

Jeg tror ikke det er noget problem. Er det ikke skat der skal bevise at du stadig benytter dine licenser?

Salg af licenser skal du læse det med småt Smile

Normalt så låses licensen til hardware koden. Så kan man ikke bare flytte den på lovligvis.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)