Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan værdisætter jeg min virksomhed, som endnu blot er et koncept/idé?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Jeg er igang med at starte min 3 virksomhed op og har en investor til gerne vil købe sig ind som 50/50 silent partner. Det er jeg meget interesseret i, for jeg har ingen startkapital selv og jeg HAR prøvet at rage uklar med en partner tidligere som ikke var "silent".

Min udfordring ligger i at jeg nu skal værdisætte min egen virksomhed/koncept og komme med et udspil til investor, der skal angive hvad han skal punge ud med for at blive en del af den her virksomhed.

Han har selv henvendt sig til mig i min tidligere virksomhed og tilbød sig som investor, men da havde jeg en partner som ikke var interesseret i det. Men han har set hvad jeg kan opnå på ret kort tid, han har en tro på mit koncept og min evne til at drive forretning så det kan blive sjovt for os begge.

Han eneste betingelse er at der bliver startet op med et stort varesortiment, så der bliver  nok at vælge imellem og så det ikke virker for iværksætteragtigt. Det er jeg helt med på, men det kræver jo en stor startkapital og et varelager til en værdi af mindts 400.000 kr. Og da jeg ikke selv har nogle penge, er jeg nød til at regne denne faktor ind i prissættelsen.

Er der nogle kalkuler for sådan noget her? Kan jeg lave nogle forventede regnskaber 3-5 år frem i tiden og så tage en procentdel af virksomheden kapital/overskud eller har I nogle ideer om hvordan man regner sådan en pris ud?

Jeg har også gang i væksthusets konsulenter, så håber jeg kan få hjælp på den ene eller den anden måde.

Mange hilsner

Heidi

Tilmeldt 12. Apr 12
Indlæg ialt: 1
Fra  SS Finance Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Heidi,

Nedenfor følger et overfladisk lynsvar Smile

Du kan forsøge at google dcf modeller. Der går ud på at opstille proforma regnskaber for min. de næste 5 år. Ved at tilbagediskontere de frie cashflow får du et estimat af din virksomheds nutidsværdi. Bemærk, det sidste år du benytter i beregningen også betegnet terminalværdien har stor betydning. Typisk vil du benytte EBIT minus skatteomkostninger.

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit input! Jeg har også talt med Væksthuset, som hjalp mig.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)