Heysa Jeg står og skal købe mig ind i en virksomhed med 10% af aktierne. Jeg er derfor blevet anbefalet at starte et ApS som holding selskab. Jeg skal dog også fakturere fra dette selskab for konsulent arbejde. Mit spørgsmål er så: Skal jeg så have to ApS selskaber, et holding selskab til de 10% aktier og endnu et ApS som jeg kan køre forretning fra? Det bliver lige voldsomt nok at skulle lave regnskab for to selskaber, så det er kun noget jeg vil overveje hvis der er større fordele ved det. På forhånd tak. Mvh. Daniel |
Hej Daniel...
Hvis jeg var dig, ville jeg vælge følgende model..
Få dig et Aps der fungerer som dit Holdingselskab - dette selskab kan du sagtens fakturere fra og ikke nødvendigvis have andre selskaber, men...
For "de samme penge" kan du vælge at etablere to selskaber - et holding, som er rent finansielt selskab og så et driftsselskab... Fordelen her er at dit holdingselskab ejer selskaberne og derved ikke har drift i dem - du behøver derfor ikke momsregistrerer og A-skat - da der ikke er indtægter, udgifter og lønomkostninger.
I driftsselskabet har du al din administration og det eneste sted, hvor du har drift - altså moms, skat m.v.
Det er klart at du skal have udarbejdet regnskab for holdingselskabet også, men du kan frit overdrage penge mellem selskaber og modellen vil så medføre at du har 100% holding, 100% drift og 10% af det selskab du skal købe... Når du engang vil sælge de 10%, så påvirker det ikke driften i de to andre selskaber (i forhold til ejerforhold osv.)
Så Holding og drift - yes - hvis du spørger mig!
/Morten