I bogen drukner en mand under en dykkertur til Bali. Kan jeg rejse til Bali og trække turen fra som research? Har aldrig prøvet at dykke og for at kunne lave en realistisk beskrivelse, tænker jeg, at det var smart at lave noget research...
Hvis du kan argumentere for, at rejsen er nødvendig, for at du kan skrive din bog, så kan du godt trække rejsen fra. Det er dog et krav, at du får udgivet og solgt bogen, for at du kan få fradrag for rejsen.
Jeg ville aktivere rejsen som en udviklingsomkostning i balancen, og så inddrage den i resultatopgørelsen, når/hvis du får udgivet bogen, og indtægterne gør, at der overhovedet er noget, som du kan fradrage udgiften i.
Du skal være opmærksom på, at jo mere en rejse har karakter af privat interesse end af forretning, så er SKAT noget varsomme med at tillade fradraget. Men som det er sagt, at hvis det er fuldstændig umuligt at skrive bogen uden turen til Bali - ja så kommer SKAT ikke efter dig :)
Jeg synes tit at man høre om forfatter er på legat rejser. Der er nok fordi de har denne mulighed og så skal de ikke sloges med SKAT men jeg ved ikke om du har denne mulighed. Havde du udgiver bøger før. ?
Jeg ved ikke hvilke krav der er for at søge disse legater.
Bare for at fortælle at der også er denne mulighed måske.