Høflighed koster ingen penge, og det er også noget langt de fleste benytter sig af.
Men, i dag havde jeg en oplevelse, da jeg stod i køen hos en boghandler. Jeg overhørte en kunde tilkendegive sin utilfredshed med hvordan hans bog, som åbenbart var en gave, blev pakket ind af en ung elev. For at vi alle skulle høre det, gentog han sin utilfredshed og proklamerede højlydt, at ekspedienten godt kunne spare gavebåndet, da han selv ville pakke gaven om, når han kom hjem.
En hel utilstedelig opførsel over for et ungt menneske, der er ved at lære sit arbejde.
Nå, men den utilfredse kunde viste sig at være min kones tandlæge, det vil sige snart forhenværende, da hun også overhørte dennes opførsel. Vores to børn, som netop forlader den kommunale tandpleje, vil vi gladeligt henvise til alle andre end lige ham. Altså potentielt mange tusinde kroner, som havner et andet sted.
Det er så vores stille måde at reagere på.
Høflighed koster ingen penge. Det modsatte kan blive dyrt.
Det er altid fornuftigt at beherske sig i sådanne situationer, og hvis ekspedienten stadigvæk var ved at blive lært op var det da bestemt flabet af kunden at opføre sig på den måde.
Helt rigtigt jeg ville nok have gjort nøjagtig det samme hvis det var mig der overhørte dette, jeg ville nok endda køre den lidt længere ud og fortælle "min" snart forhenværende tandlæge, at det var pga hans opførsel i boghandlen, måske det ikke er for sent at opdrage lidt på ham :-)
Helt rigtigt jeg ville nok have gjort nøjagtig det samme hvis det var mig der overhørte dette, jeg ville nok endda køre den lidt længere ud og fortælle "min" snart forhenværende tandlæge, at det var pga hans opførsel i boghandlen, måske det ikke er for sent at opdrage lidt på ham :-)
Ja, Flemming. Jeg havde også lyst til at sparke mig selv over skinnebenet, fordi jeg ikke sagde noget.
Men jeg sendte vedkommende en høflig men bestemt mail da jeg kom hjem.
Den slags kunder er bare de BEDSTE!, det er jo altid en drøm at få dem. (ironi kan forekomme).
Jeg har min egen måde at takle dem på. Forbliver pæn og høflig, og smiler bare til dem, og ofte i en pæn og høflig tone kan de få afvide at "de da hjertens gerne må overtage mit job hvis de mener sig bedre egenet" og med gave papir bliver det ofte "jamen jeg sponsorere gerne noget gavepapir og bånd til dig, du kan også låne min disk så kan du lære mig at gøre det ordenligt"..
Jeg kan kun grine hvergang sådan en kunde forlader butikken, i arrigskab.
En tidligere chef har før smidt flere kunder ud af butikken pga. de udviste sådan en adfær.
Synes ærlig talt at du og din familie har handlet helt forrygende! Mange folk har efterhånden glemt almindelig høflighed og ellers har arrogancen bare taget over.
Men jeg sendte vedkommende en høflig men bestemt mail da jeg kom hjem
Dit indlæg rammer et godt punkt...
- Ser faktisk frem til om tandlægen nu overhovedet reagerer... Det giver ihvertsåfald stof til eftertanke for nogen, at positiv kritik kunne have været mere lønsomt (for tandlægen) og mere lærigt for den stakkels ekspedient.