Der er et væld af ting som der skal tages hensyn til når man håndkoder. Jeg vil på ingen måde kunne komme ind på samtlige her, men her har du en del af dem der spiller en rolle. Nedenstående punkter er dog stærkt simplificeret, og du vil altid kunne finde undtagelser. Men skal jeg give dig et svar som du kan bruge til noget, er det begræset hvor mange forbehold som jeg kan tage, hvis det ikke skal ende med at blive en halv roman. -Ordentlig URL-struktur: Siden linker rundt til samtlige undersider, uden at man skal igennem alt for mange "klik" fra forsiden. Det er sjældent godt hvis søgemaskinernes eneste vej til en bestemt underside, er kringlet og lang, og ligger mange klik fra forsiden. -Indholdet i fokus. Lad indholdet komme før en evt. sidebar i kildekoden - også gerne før menuen. -Formater overskrifter med H1 tags, og underskrifter med eksempelvis H2 tags. Undgå at formatere faste dele af et design så som dit firmanavn/blognavn med disse tags. -Loadtid -Undgå at der generes dobbeltindhold / Dublicate Content, eksempelvis når indhold fra en underside vises i fuld længde på en forside, tag-side, arkiv side, forfatter side, eller som del af søgeresultater som ikke er lukket af
I samme forbindelse vil jeg næve nogle de små årsager, som er med til at gøre WP fornuftig til SEO out of the box. -RSS feed -Trackbacks - hjælper med til at få returlink -Blogroll opfordrer til at publicere links til nyttige sider > skaber værdi for brugeren, hvilket søgemaskinerne belønner -Benytter overskrift som title -Stylesheets ligger i eksterne filer > mindre at hente fra gang til gang -Automatiske redirects når du ændrer URL'en på en underside -God adgang til SEO-plugins, med større kontrol af titels, canonical, noindex med mere -Konsekvente sitebars, menuer, footere med mere som Google kan indinficere, som dermed ikke tillægges samme betydning som andet indhold (og derfor blandt andet ikke opfattes som DC) Når det er sagt, kan man sagtens ende med en WordPress løsning der langt fra er SEO-venlig, hvis man benytter et dårligt tema, samt de forskellige indstillinger.
Bare for at tage nogle få punkter: -Hvis hele dit site (inkl. navigation) er bygget i flash -Frames / rammer -Dublicate Content (samme indhold på tværs af siderne) -Dårlig intern linkstruktur > dårlig indeksering og dårlig fordeling af linkværdi Håber det var til hjælp, og ikke blev alt for teknisk. Er ovenstående sort snak, skal du i hvert fald genoverveje om en hjemmestrikket løsning er den bedste vej frem ift. SEO. Ellers kan du nemlig risikere at betale nogle dyre lærepenge, hvis ikke du tænker over elementer i stil med dem som jeg har angivet, når du starter med at bygge din løsning. I modsat fald kan du risikere at skulle bygge store dele af platformen om, i takt med at du opdager hvordan tingene skal være :) / Emil |
Emil Blücher:
Hvordan laver man det så Google er glad i et håndkodet site angående konsekvente sitebars?
Er det <div> tagget som header Menu, footer osv.
Eller hvordan laver man det?