Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Det at sende pakker og holde styr på track & trace?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag,

Det er nok et lidt dumt spørgsmål men når man ikke lige ved hvordan det foregår må man jo spørge.

Når en kunde bestiller en varer på min e-shop, så har de jo et ordrenummer, og så pakker jeg deres varer og sender dem. Men mit spørgsmål er så, når jeg har en masse varer der skal sendes på en gang, hvordan holder jeg så styr på de forskellige track & trace numre til de forskellige, for dem vil jeg jo sende til kunder så de selv kan holde øje med pakken. Hvordan gør i det rent praktisk.

Igen det er jo nok et lidt dumt spørgsmål, men vil håbe at i alligevel vil svarer.

Rasmus

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 09
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 15:05

Få lavet en integration mellem forsendelsessystem og webshop. Sender du eksempelvis med Post Danmark eller GLS (som mange webshops gør) findes der allerede en færdig udviklet integration til langt de de fleste shopsystemer - både de betalte løsninger og OS.

En integration vil betyde...

• At du slipper for at indtaste kundens data manuelt
  • At "systemet" kan sættes op til automatisk at sende kundens T&T på mail eller SMS
  • At hvert T&T kobles til en specifik ordre så det altid er let at finde

Bobles tumledyr og meget andet lærende legetøj

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:35

Først mange tak for dit svar. Jeg skal lige være sikker på jeg forstår, når en kunde bestiller en varer på min internetbutik så er der et system der selv går ind og finder et t&t nummer og sender det til kunden automatisk. Så når jeg går ned på posthuset med pakken, så skal jeg bare oplyse t&t nummeret (eller have det skrevet på pakken) og så er det klaret? Er det korrekt forstået?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 16:12

sheldorin:
Så når jeg går ned på posthuset med pakken

Det var så lidt...

Du skal starte med at få en erhvervsaftale med Post Danmark. Den kan oprettes ved at ringe til deres erhvervsafdeling. De kræver et depositum hvis man sender mange pakker, så start med at angive under 5 pakker om ugen. Det er underordnet hvor mange pakker du egentlig sender, for min erfaring er, at de ikke tjekker det alligevel. En erhvervsaftale gør det også en smule billigere at sende pakkerne i forhold til at sende dem som "normalt" fra posthuset.

Med en erhvervsaftale kan du selv printe dine pakkelabels fra Post Danmarks system. Du kan stadig indlevere pakkerne på posthuset, hvis du ikke vil betale posten for at hente dem hos dig.

Pointen er, at du på den ene side har din webshop og på den anden side har Post Danmarks system. En integration gør at disse to systemer "snakker sammen". Herved kan du få det hele til at fungere med automatisk afsendelse af T&T, automatisk print af pakkelabels osv.

Hvilket shopsystem bruger du? Priser for integration afhænger af udbydere. Dog er det værd at tage højde for din timeløn for at stå i kø på posthuset, udfylde labels manuelt mv. Den tid kan ofte være bedre brugt på andre områder. Jeg har selv givet kr. 1000,- for integrationen til min shop så den var hurtigt tjent hjem.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12

Igen mange mange tak. Jamen jeg bruger på nuværende ikke noget shopsystem, det er det næste jeg ville spørge om her på amino, men måske du kan anbefale et? Jeg havde egentlig kig på bricksite.com, men de har ikke det system du skriver, så jeg må finde noget andet :) Jeg håber du kan komme med et godt råd til shopsystem :)

Mvh.

Rasmus

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 12:15

Hej Rasmus

Ahaa - jeg havde forstået det som om du allerede havde gang i en webshop.

Jeg har ikke komplet indsigt i de forskellige shopsystemer og kan derfor kun råde i forhold til egne erfaringer. Jeg er bestemt ikke ekspert, men har selv lært på den hårde måde.

På baggrund af dine indlæg antager jeg at du endnu ikke har den store viden om de forskellige shop-løsninger. Jeg tror derfor det vil være en fordel for dig at vælge en standardløsning, hvor man ikke selv skal tage stilling til det helt store. En ulempe ved standardløsninger er at der kan være begrænsninger som ikke individuelt kan rettes til - i hvert fald hos de store udbydere. Valg af shop-løsning afhænger derfor også af hvilke varer du påtænker at sælge. Er det fx tøj skal der tages højde for om lageret kan håndtere forskellige størrelser og farvevarianter. 

En anden mulighed er Open Source (fx e-commerce eller Magento), hvor selve løsningen som sådan er gratis - koderne kan hentes online. MEN...hvis du ikke selv kan konfigurere systemet skal du betale dig fra det. Derudover skal siden selvfølgelig hostes.

Fordelen ved Open Source er, at mulighederne for tilretning og udbygning er uanede. Ulempen er at det er dig selv der står med ansvaret hvis der opstår problemer. Hvis du vælger en standard løsning vil det typisk være inkl.  support, hvilket kan være en stor fordel hvis man er helt "grøn".

Bricksite kender jeg ikke, men systemet ser umiddelbart en smule uoverskueligt ud, når man ikke selv har overblikket over hvad man behøver. Det kan ofte blive meget dyrt at sammensætte en shop af mange "smådele".

Lav en detaljeret liste over de "steps" du skal igennem for at nå målet. Overvej hvad din shop skal kunne håndtere og hvad der er knap så nødvendigt.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 09
Skrevet kl. 12:19

Dorthe:
Open Source (fx e-commerce

Mindre rettelse...systemet hedder self oscommerce:-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)